Sunday, January 16, 2011

Kuih Kaswi Lapis

Korang nampak x lapis kuih nih???? Dah namanye kuih lapis,kenala ada lapisan2 nye..tapi ambe punya 2 lapis je..malas punya pasal nak melapis ... lupa nak amek gambo sebelum make over... dah siap touch up sume dengan kelapa muda trang tang2, baru ingat nak amek gambo...kes xjumpa loyang yang sepadan, ambe guna loyang 10", sebab tu nampak nipis je..kalau buat lapis banyak2 pun, xcantik sangatla sebab nipis... cam biase, resepi kaswi ni amek umah Kak Yatie yang sangat suka makan kuih2 kukus ni... tapi tang warna koko tuh, bukan dari gula melaka ye...sebab gula melaka tinggal seciput je, ambe tukar adunan guna bahan2 yang sama yang buat lapisan hijau tuh....


Lapisan hijau:
  • 7 helai daun pandan, kerat kecil2*
  • 150 ml air*(*kisar dan tapis untuk jusnya)
  • 3/4 cawan gula pasir
  • 400 ml air
  • 150 g tepung beras*
  • 70 g tepung ubi*(*digaul rata dan ayak)
  • 1 camca teh air kapur
  • Beberapa titik pewarna hijau
Lapisan coklat:
  • 500 ml air
  • 3/4 cawan gula pasir
  • 150 g tepung beras*
  • 70 g tepung ubi*(*digaul rata dan ayak)
  • 1 camca teh air kapur
  • 3 sb coklat emulco

  • Kelapa parut secukupnya, kukus sekejap
  • Sedikit garam halus
Cara-cara:
  1. Panaskan kukusan, balut tutup kukus dengan kitchen towel bersih. Sapu sedikit minyak pada dasar dan tepi loyang. Alas dasar loyang bulat dengan plastik bersih (potong ikut saiz dasar loyang). Ketepikan.
  2. Kisar lapisan hijau dan coklat hingga sebati. Masukkan lapisan hijau ke dalam loyang dan kukus selama 15 minit. Kemudian masukkan lapisan coklat dan kukus selama 40 minit @ hingga masak.
  3.  Biarkan kuih betul2 sejuk sebelum dipotong. Hidangkan bersama kelapa parut yang digaul dengan sedikit garam.

7 comments:

izahdaut said...

mie..award mu hakak dah tampal dah. weh sedap la ada lapis koko kan..rasa kaswi ke rasa kuih lapis weh...ikiki...pandaiii pandaiii

Mimiey.. (^-^) said...

kak izah...
hahahhha...bagos2!!!! memalam camni berjaga lagik.... cpt2 tito...pagi esok nk buat kaswi ni plak...rase kaswi pun ada,kuih lapis adela ujung2...sedap tau...nyesel xbuat..diriku mmg pandai...wakakakakaka

Nieza said...

Mi, akak baru jer sudah mkn tapi nengok kaswi ni terasa lapar blk pulak...bak mai seketoi..hehe

Mas said...

sedapp ni kaswi lapis....he..he..tak pe mimiey...janji sedapp..

Mr. Mama said...

mmmm.....baru je lepas pekena popia champa, nengok kaswi lapis nie tetiba ja perut bebunyi.....

Yatie said...

Salam Mimiey,
Sorry lmbt sampai sbb tenet plk wat hal..geremmmm jek...nasib baik ada kuih kaswi kat sini....kuih kegemaran akak tuu...dpt tngk pun jadilah walau tak dpt merasa..
=banana pancake kat atasu mesti ada lagi kan....nak..nak..nak..

Mimiey.. (^-^) said...

kak nieza...
hahahhah...xpe2,kaswi ni xde santan..so xde lelemak tambahan...heheheh...seketui je??? cukupkah???hahhaha...

kak mas...
2 la..janji sedap..

mr.mama...
hehehhehe...2 maknenye nak kena masok dapo buat kaswi ni mr.mama..baru la perot stop bunyi

kak yatie...
eehhehe...ni hasil skodeng umah kak yatie gak tapi mie pepandai g ubah,hehhheh...amponnn..amponnn... sbg ganti sbb ubah resepi kak yatie, mie bagila akak pancake 5 keping...ok...