Wednesday, January 19, 2011

Chocolate Bottom Banana Square

Maka terkorbanla pisang2 ku yang telah berhari disimpan di celah2 botol dalam peti sejuk semata-mata nak buat kek ni...wahhhhhh...melampau tau...sebelum tu nak cakap...sedapppp sangat!!!!! rasa pisang, rasa coklat....wallaa...tapi choc chip ambe cam malu2 je nak kuar, tunjuk kepala je..xpe, yang penting masa makan terasa-rasa kecoklatan nya tuh...ni Kak Hana la dok tayang kesedapannya last week..Kak Izah pun nampak dah tayang dah square die... diambilnya dari Kak Anie...resepi asal dari sini...


Bahan-bahan:
  • 1/2 cawan butter - ambe guna 100 gm
  • 1 cawan gula
  • 1 biji telur
  • 1 sk esen vanila
  • 1 1/2 cawan pisang lenyek (lebih kurang 3biji size medium)
  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 1 sk baking powder
  • 1 sk baking soda
  • 1/2 cawan susu segar - ambe tambah
  • 1/2 teaspoon salt
  • 1/4 cawan serbuk koko - hana buh 2sb je
  • 1 cawan chocolate chips dan kacang nibs - ambe cincang hazelnut
Cara-cara:
  1. Dalam mangkuk, pukul butter dan gula. Masukkan telur, esen vanila dan juga pisang lenyek. Pukul sebati.
  2. Dalam mangkuk lain, satukan tepung, baking powder, soda dan juga garam. Ayak dan masukkan ke dalam adunan. Gaul sebati.
  3. Bahagikan kepada 2 bahagian. Masukkan satu bahagian dengan serbuk koko dan kacau rata. Griskan loyang 9 x 13-inci.. Tuang adunan secara berselang seli atau ikut suka. Taburkan choc-chips dan almond/kacang nibs.
  4. Bakar suhu 170 selama 30min atau hingga masak. Sejukkan dan potong 24 square.

5 comments:

Mas said...

uiisshh..cepatnya sampai pasir mas...mimiey...k.mas nk 20 ketoi...tadi izah kasi sikit jer..hu..hu...

Suara Kalbu said...

Mimiey,
Jadi tuke masok la sene ceghito. Hari-hari duk masok sedak-sedak wat akak sokmo duk tele air liur

HALAMANKU said...

Salam mimiey.. tadi nampak kat dapo kak Izah.. ni kat dapo mimieylak... hu hu terliur coklat... nak sikit...

Nieza said...

Mi, akak pun nk juga ni ada lagi ke?.. sedap dan terliur nengoknya ni ...hehe

Mimiey.. (^-^) said...

kak mas...
hehhehhe...naik flight, tu yg cepat nor smpainye....kak izah kasi sikit je, xpe2...mie bagi kak mas 21 ketul...ok....

kak ida..
hahahahah...mie bukenyo reti masok sgt kak ida..biaso2 jah,xsedap sgt pun..stkat tera bulehla...

kak erma..
2la,rupenya sama plak dgn kak izah..cam berjanji plak...heheheh...amekla dlm bekas atas peti sejuk belah kanan dapo ye...paham x ehh...

kak nieza..
ade2...nnt polo kak erma eh amek atas peti belah kanan dapo....wahahahha