Tuesday, January 18, 2011

Hokkien Mee

Menu branch... apesal branch??? Sebab pagi tadi dah makan kuih sebijik lebihan adik ambe breakfast b4 g skolah... tetiba kul 11 perotku berdongdang sayang mintak diisi... teringat ada sikit lagi lebihan mee buat makan semalam, ambe terus selongkar umah Kak Hana cari resepi hokkien mee sebab memang dah lama menanam tekad nak buat... korang layanla ye...nak ajak bekpas sama pun xleh sebab dah habis,hehhehhe...


Bahan-bahan:
  • *15 tangkai lada kering
  • *5 biji bawang merah
  • *2 biji bawang putih - bahan * blend
  • 1 mangkuk udang
  • mee kuning
  • telur rebus - xletak
  • hirisan daging rebus
  • kangkung celur - hana xde ganti sawi je - ambe pun
  • taugeh -xletak
  • fishcake -xletak
  • bawang goreng
  • garam dan gula
  • air secukupnya

Cara-cara:

  • Rebus udang. kemudian kopek kulit dan juga buang kepala. Asingkan isinya. Blend kulit dan juga kepala udang hingga hancur kemudian tapis. Simpan sebentar stok udang.
  • Panaskan minyak. Tumis bahan blend hingga pecah minyak. Masukkan garam dan juga gula sedikit. Ambil sesenduk kecil utk utk tumiskan dengan isi udang.
  • Masukkan air rebusan/stok udang tadi.(boleh masukkan air rebusan daging juga) dan masukkan lagi sedikit air. jgn byk sgt air nanti kurang rasa. didihkan.
  • Cara hidangan, letakkan mee kuning, bihun ke dalam mangkuk. Letak udang, kangkung, taugeh, fishcake dan telur. Curahkan kuah ke atasnya. Taburkan dengan bawang goreng.
  • Sedia untuk dinikmati.

7 comments:

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Ini memang sedap, selalunya yang pandai buat dan pandai makan hokkien mee adalah orang belah-belah penang. nanti cuti ni nak cubala. Lama tak buat dan lama tak makan.

norh said...

delicious! :)

Nieza said...

mi, akak pepagi bgn tido nengok mee ni...sedapnya nk b/fast ngan mee ni la...bak mai semangkuk ..hehe

Deliah's Deli said...

salam mie..tp x kluar pl gambarnya...dah abis ke..pg bt lagi smangkuk :))))

hana said...

alaaaaaa nih mesti ko bedal abes! buatkan baruuuu ngan asam pedas skali wokeyy! uuuulalalaaaa... wakakakakaa

Mimiey.. (^-^) said...

paty's kitchen...
ehhehehe...sy mmg suka try sume jenis makanan xkisah negeri mane...nnt ade masa, tryla ye...

norh..
heheheh...tq

kak nieza..
sedap kak nieza bf ngan mee ni..xsampai sejam stat cari bantal balik..sebab kenyang sgt,hehehhehe... mangkuk sedang la ye..

Mimiey.. (^-^) said...

kak deliah...
xkuar gambar????nape ekkk....dh habis 1st round...kak del tgg yg 2nd round ye...hehehhe

kak hana...
biasela,menda sedap mesti kena kasi licin sama dia....2la, suh naik keta kebal makcik g naik keta kancil..kang dh lambat smpai...xpela,nnt la mie buat lagi...xtra cost tau.....lalallalal