Tuesday, January 25, 2011

Ayam Manchurian

Ini sebenarnye lauk yang digandingkan dengan nasi mandhi di n3 sebelum ni... ingat nak masukkan lepas n3 nasi tuh tapi ade lak yang potong queue..hehehehehe...ni tertarik lepas tengok Kak Faradean tayang menu ayamnye 2 3 hari lepas... sekilas tengok cam ayam masak merah pun ada sebab berkuah sedangkan yang sebenar xdela berkuah sgt.. tapi sebab malas nak buat kuah lain, ambe letak air lebih skit...xpela, kita yg buat die kan... Kak Izah pun dah cuba ayam ni..sedap gak gabungan nasi mandhi ngan ayam ni...

Resepi asal: kak Love

(A) 
  • 700gm boneless & skinless chicken breasts ( sliced free form)
  • 1 egg ~ beaten
  • 2 tbsp cornstarch
  • 2 tbsp all purpose flour
  • salt to taste
  • 1/4 tsp coarse blackpepper
  • little water 

(B) for the sauce
  • 4 garlic cloves ~ finely chopped
  • 1 inch ginger ~ finely chopped
  • 1 large onion ~ sliced
  • 1 cup chicken broth
  • 2 tbsp sweet soy sauce - I added another 2 tbsp
  • 2 tbsp soy sauce
  • 2 tbsp tomato puree (may sub with tomato ketchup) - I used tomato ketchup
  • 2 tbsp chilli ketchup - I added another 2 tbsp
  • 1.5 tbsp cornstarch
  • 1.5 tbsp water
  • chopped spring onions/ corriander leaves ~ for garnishing
  • cooking oil


Method :~ 
  • In a bowl, mix ingredients (A) and leave it to marinate for 15 minutes. Deep fry the chicken pieces in oil until golden brown. Drain on paper towel. 
  • Heat up some oil, stir fry garlic, ginger and onion. Add chicken broth, sweet soy sauce, soy sauce, tomato puree and chilli sauce. Cook until sauce boils.
  • Mix cornstarch with water and add into the sauce. Let it thicken. 
  • Put in the fried chicken pieces. Mix evenly. Garnish with some chopped spring onions or corriander leaves. Ready to serve. 

5 comments:

Mas said...

mimiey, ayam ni masuk list..nmpk sedapp tu...nak minta dah abisss...balik dulu la...

izahdaut said...

Mie..akak potong kecik2 ayam tu senng nak ngap. Klu letak kuah kna labihkan rencahnnya la kann.... Bijak anak dara niii... Weh nasi klantan dah tayang ke? Buat la nasi kerabu. Simple2 je la. Tringin nkk mkn nasi krabu wehh

Mimiey.. (^-^) said...

kak mas..
masok list kak mas..mmg sedap ayam nih...la,dh nak balik ke??? ingat nak jamu minum kopi ke dulu..pekena biskut kering ke..ngeh3...

kak izah...
budak umah ni suke yg seketui2, dorang kate nmpk besar.. biasela,mmg kena lebihkan kuah...hahhahah...nasi kerabu???? nantila dulu...yg tuh kna tgg mem besar dtg kerajinan nk membuatnye... ank dara ni xkhatam lg bab2 nasi kerabu nih...hhehehhe

Ayu said...

salam miey,
hahah..akak tak perasan miey pun dah buat ya ayam ni!!..sorry terlepas pandang..haha

Mimiey.. (^-^) said...

kak ayu..
hahhahah...xpe..xkisah pun..saje je nk share kesedapan aym ni ngan kak ayu...