Thursday, January 27, 2011

Sandwich Goreng Alkisahku..

Ade yang belum makan pagi???? Mehla makan dengan ambe...sandwich goreng dan air kosong...sandwich goreng ni kalau kat kedai2 yg jual kuih pagi2 memang banyak tapi kalau dah niat nk beli dari umah, selalu je xde @ habis..senang cite buat sendirik.. boleh ikut suka nak letak inti banyak mana..selalu kalau beli inti ciput je..cam xpuas makan. Sandwich goreng ni selalunya letak inti sardin..kalau inti lain xtaula camne rasanya..sebab xpenah try lagi..xpela,mehla layan sandwich goreng Alkisahku style..

Bahan-bahan:
  • Roti secukupnya
  • 1 tin ikan sardin - amek ikan je,kuahnya xnak. Hancurkan*
  • 1 labu bawang besar - potong dadu kecil*
  • 4 sb air limau nipis - naklebih masam boleh tambah*
  • 2 biji cili padi - potong halus*
  • secubit garam*
  • 1 sb serbuk lada hitam*
  • Hirisan timun
  • Hirisan tomato
Saduran goreng:
  • 1 1/3 cawan tepung gandum
  • 4 sb tepung beras
  • 1 sk serbuk kunyit
  • secubit garam
  • Air secukupnya
Cara-cara:
  1. Bahan bertanda * gaul sebati dan masak di atas api sekejap selama 2 - 3 minit. Ketepikan.
  2. Campur semua bahan saduran biar menjadi adunan yang sederhana pekat. Jangan terlampau cair, nanti saduran xmelekat pada roti.
  3. Ambil sekeping roti dan letakkan inti sardin tadi ke atasnya. Letakkan hirisan timun dan tomato di atas inti sardin tadi. Tutup dengan sekeping roti yang lain. Picitkan tepi roti supaya inti tidak terkeluar semasa menggoreng.
  4. Celupkan roti tadi ke dalam bahan saduran hingga menyeliputi seluruh roti dan goreng di dalam minyak yang panas hingga masak.
  5. Sebelum makan, potong bentuk segitiga. Kalau suka, boleh juga digoreng bentuk segi tiga seperti gambar di atas. Selamat mencuba....



10 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

anak2 akak suka benor sandwich goreng ni....

izahdaut said...

wah...ni versi tak yah gulung bagai ek... sedap sedap..boleh try ni

Mimiey.. (^-^) said...

kak madihaa..
sedapkan akak... kalau dh stat makan payh noo nak berhenti...

Mimiey.. (^-^) said...

kak izah..
ni mmg celup2,humban masok minyak...hahahhah...ni kire versi malas nk menggulungla nih..hahahha..nnt tryla,mesti bais ngan muaz suker...

Suzi said...

tak payah gulung...lg senang kerja...bagus...bagus...:))

dah laama tak mkn bun kacang merah...pi masuk dapur izah ada roti..sini pun roti...makin semangat nak meroti ni hehehe...

Mimiey.. (^-^) said...

kak suzi...
heheheh...mmg xyah gulung bagai kak suzi..pakai tutup2 camtu je..

2 maknenye kak suzi dh kena stat meroti tu,hehhehehe....

pakDo said...

hampeh! sblom sunat lagi aku nok make goni hok wat sendiri, akhirnyo ado jgok hok reti...yeaa~ 6bulan lagi nok balik, bleh la make..sabar2

Mimiey.. (^-^) said...

pakDo...
hahahhahaha...lamo staro tu tuh...buatla sdiri..xdok ike sardin ko sano???

Anonymous said...

kalu pakdo reti nati 2 bkn skat ikan srdin jah hop dio gulung..ngan tin2 ikan sardin skali nyo gaulung..ore kato 'brehi' bebeno..huah~~

Mimiey.. (^-^) said...

anonymous...
hahahhahaha....2la..kena standby tin sardin hok plastikla..klu hok besi gak,cekaknyo gulung xleh...hahahhaha...tu tahap obsesso dh tu...