Saturday, January 15, 2011

Roti Marble Coklat

Moning....xleh nak celoteh panjang..ade beberapa perkara nak diuruskan...so resepi akan diupdate later ye...cilok dari sape pun karang punya cite...sementara tu korang layan dulu reka bentuk roti dari tangan amatur ni ye... bubye


UPDATE


Baru balik,hehhehehehhe.....sambung cite, roti ni buat semalam sebab kehabisan roti kat umah ni...malas nak makan berat2 malam, petang semalam cuba nasib menguli roti ni..alhamdulillah jadi walaupun xselembut roti yang orang lain buat sebab ingat nak garingkan sikit je, tapi tergaring banyak..garing banyak pun sodap ape... ni tengok umah Kak Nieza sebenarnye petang semalam, cantik je tocang Kak Nieza...tapi sebab malas nak buat water roux, ambe guna resepi Kak Ros...nak tau camne nak buat tocang yang cantik leh tengok umah Kak ros ye...umah Kak Nor pun ada gak..ambe punya tocang??? abaikan...sebab tocang xmenjadi, ku buat ikut suka hati...



Bahan-bahan;

  • 200 gram tepung roti
  • 50 gram tepung gandum
  • 1 sudu besar butter atau marjerin
  • 140 ml susu segar
  • 1 1/2 sudu kecil yis
  • 2 sudu besar gula ( roti ni kira nya tawar sikit nak tambah 1/2 sudu kecil lagi gula pun boleh)
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 1 sudu kecil bread improver
  • 1 sudu besar serbuk koko dibancuh dengan sedikit air

Cara-Cara:


1.Masukkan semua bahan kecuali serbuk koko, uli sampai tak melekat pada jari. kalau ade BM tekan On je. (  Penggunaan BM-bila doh dah siap boleh terus bentukkan, skip langkah 2)

2. ( uli tangan) perap doh selama 40 minit. kemudian tumbuk-tumbukkan doh tadi, keluarkan angin.

3.Bahagi doh pada tiga bahagian. satu bahagian masukkan bacuhan koko tadi, kalau telembik buleh tambah sedikit tepung dan uli macam biasa. pastika adunan betul betul sebati ye. warna sekata untuk doh coklat tu.

5 comments:

Deliah's Deli said...

salam mek mie comey...rajen tul meroti..amik seketui eh :)

Nieza said...

kat sini pun ada roti....singgah mkn roti la dulu tuan umah tak de ni...hehe btw gebus nampak roti tu..:)

Mas said...

tuan rumah tak de,....ambik roti..cabutttt...

Ida Ddapur said...

alamak..tuan rumah dah kelik..tok leh nak curi roti dia..mintak boleh kut hi..hi mimiey...tak cantik tak per janji sodappp

Mimiey.. (^-^) said...

kak deliah...
hehheheh...semangat meroti tgh berkobar2..tu yang tayang roti ni..

kak nieza..
heheheheh...tuan umah ade ni,nyorok blakang pintu...

kak mas..
xsempat tuan umah nak kuar dari tmpt menyorok,kak mas dh semapt cabutt...hhahahha

kak ida..
mintak boleh...siap blh pilih lagi nk pesen camne...hehehhehe