Monday, November 8, 2010

Kerabu Mangga

Yang dok berjalur-jalur kat bawah ni ambe buat nak dilawankan dengan nasi beriani dan ayam masak merah semalam. Ada yg dah kecur liur??? Ambe yang dok menaip ni pun dah terasa nak buat lagi,heehhhehe... Memang syiok habis!!!! Mangga ni ada jiran sekitar umah bagi dalam 2 3 bijik yang xmasak lagi, so ambe buatla kerabu mangga ni. Saja nak tukar selera sekali sekala. Asyik acar timun je makan dengan nasi perisa pun jemu gak, so sekali sekala tukar menu ape salahnya.


Dapatlak mangga yang muda belia lagila sedap!! Cili padi kasi banyak dan kasi tenyeh sama dia, kasi pedasss berapi...memang berasap telinga tu... Tapi kerabu mangga ni lagi pedas lagi laju tangan menyuap. Ambe perahkan sikit limau kasturi dan rasanye........ lagiii peerrrggghhhhh...Korang layan jela gambonye ye.. Ni amek umah Kak Ede tau..layannn


Bahan-Bahan
  • 2 biji mangga muda - di sagat (parut) kasar
  • 1 biji bawang besar - mayang
  • 1 batang serai - mayang
  • 3 biji cili api - mayang
  • 1 sudu cili serbuk kasar - xletak
  • 2 biji limau kasturi - amek jusnye (ambe tambah)
  • Sedikit ikan bilis goring - untuk tabur atas kerabu mangga
  • Garam, gula secukup rasa
>>>>>campurkan kesemua bahan2 dan gaulkan atau sebatikan.. letakkan bahan perasa secukup rasa... dan akhir skali baru letakkan ikan bilis goring... cepat di buat sedap di makan sebagai menu tambahan pembuka selera... hihihi

12 comments:

Mas said...

mimiey, pepagi kau dah tunjuk kerabu mangga yer...benci3 tau...rumah k.mas tak de pokok mangga...hu..hu...jeless ni..nk mangga kena gi beli..

Sofia Karim said...

YaAllah... Sedap2 betul caption gambar tuh..huhuhuhu.. baru tgk gambar... xrasa lagi ni.. aishhh, nnt nk try rr wt satu..

cikmawar said...

salam kenal..
cikmawar dtg nk makan kt cni.. heheh..

Mama Glam 4 Lil One said...

ya Allah, sedapnya kerabu mangga, my febret nih..
salam kenal... tQ lawat blog 4lilone..

Mimiey.. (^-^) said...

kak mas...
hehehhehe...jgn la benci,nnt jadi sayang...ngeh3...umah mie punya pokok mangga pn xberbuah lagi. ni hasil ehsan jirang yg kesian tgk pokok kitorang dok tumbuh daun je...

sofia karim...
hehhehehe... tryla mane2 resepi yg awk suka...

cikmawar....
silakancikmawar,tgg sy nk msk jap ye....

Mimiey.. (^-^) said...

mama glam...
my peberet jgk...nnt jgn lupa try ye...

Anitadahahs said...

salam kenal!
waaa..sedapnya! merembes air liur tengahri macam ni kalau dapat makan kerabu mangga.aduhaii

Di@n@ said...

wahhh chef kahhh hohoo bez2!
mau terjah ur blog n dah jadik ur follower dah!
mi2 meh laa jd my follower jgk hee
neway thankz 4 visiting my blog!
keep in touch =)

Eliza said...

Miey, berseleranya tgk lauk ni. Rajin lar awak. Kalo jadi jiran, hari2 akak dtg rumah bawak pinggan kosong tau (nasib baik tak jadikan.hik2..)

Mimiey.. (^-^) said...

anitadahas....
kan???kan??? mmg best dpt makan kerabu mangga...ratah camtu pn dh sedap...

diana...
tq ye follow blogi jiran nie...

kak eliza..
hehehhehe,seb baik xjadi jiran tetangga. jadi jiran blog je,hehhehehhe.....

azzey said...

Mimiey: ini mmg blog menu2 makanan ye Mimiey?

slm kenal....

Mimiey.. (^-^) said...

azzey...
slm kenal jgk..a'a,ni mmg blog masak n makan2...