Monday, November 15, 2010

Ikan Bersos Thai


 Ni pun buat semalam jugak. Kiranya buat 2 ekorla ikan bawal dgn 2 resepi yang berbeza. Saje la gatal tangan nak buat 2 resepi.. Lagipun bahan2 yang ni agak mudah, so buat jela.. Ambe buat agak cair kuah dia..  Xleh nak pot pet pot pet banyak sebab kat umah ni tengah hujan yang agak dahsyat.. kang tetiba datang si kilat dan guruh, mau menyabar suis lappy ku ini.. Takut gak.. Ni amek umah Kak Ummi jugak...Kak Ummi cedok dari rumah Abang Mat... layannnn


Bahan-Bahannya :
  • 1 ekor ikan bawal sederhana besar
  • 1 batang serai, dititik
  • 1 kuntum bunga kantan, dihiris
  • 1 cm lengkuas, dititik
  • 1 cm halia, dititik
  • 3 biji bawang merah, dihiris
  • 2 helai daun limau purut, dihiris
  • 2 camca besar sos ikan
  • 1 1/2 camca besar cuka makan
  • 3 biji cili merah*
  • 2 ulas bawang putih*
  • 1 1/2 camca besar gula*(*ditumbuk hingga lumat)
Cara membuatnya :
  1. Ikan disiang, cuci bersih dan perap dengan jus lemon dan garam 10 minit, cuci kembali dan toskan. Kelar2 ikan, lumur dengan kunyit serbuk dan sedikit garam. Goreng hingga garing. Angkat dan toskan, alih ke dalam pinggan sesuai.
  2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Tumis bawang hiris, lengkuas dan halia titik hingga harum.
  3. Masukkan bahan tumbuk lumat tadi.
  4. Tambah cuka dan sos ikan, gaul rata dan masukkan serai, hirisan daun limau purut dan hirisan bunga kantan.
  5. Masak hingga pekat dengan api perlahan. Dan tuang sos atas ikan tadi, hias dengan hirisan daun ketumbar dan hidangkan segera....yumm yumm..

11 comments:

izahdaut said...

mie..ujan lagi ye..nak banjir lagi ke? sedap nyerr lauk ikan..nak try jugak la nanti

ijayuji said...

Salam mie! akak bungkus ikan ni nak buat buka ya hihihi... sambal sotong kat bwh nun pun sedap! lama tak menaymbal sotong atau udang malas betul nak blend lada kering! :D pinjam lada boh secawan mie! wakakakaka...

K.Nor said...

mie, apa hal ikan sekerat jer nih.. mana tang bawah/ekor ikan? kucen kepala itam dah larikan ke? hehhe

azzey said...

Mimiey: sedap mkn panas2 nih!

Mimiey.. (^-^) said...

kak izah...
a'a kak izah..kejap uja kejap panas... musim banjir xhabis lagi kt klantan ni. selagi xhabis bln 12, mmg la akan ujan xkira time.. nnt try tau ikan ni, mmg besh...

kak ija..
kak ija pn pose rini??? kita samala,mie pn pose..hehhhe... cepat2 g buat smbl sotong kak ija...sedap ni mkn dgn nasi. secawan nak cawan kopi ke cawan metrik, ngeh3....

kak nor...
ikan tu segan nak tunjuk eko die, kontot sgt...tu yang nyorok blakang gambo tu...kucen pale itam ngap lps snap gambo ni,hhehehehe....

Mas said...

mimiey..k.mas nak isi bawal lak...tak kenyang gigit ekorr jerr..he.he...sedap3

Mohamad Yusrizal Yaakub said...

menarik menu nih...leh suh wife try nih..:)
salam kenalan yer..:)

noreed said...

sedap nyerrr.pandai memasak ye. boleh lah jadikan blog ini sbg rujukan selepas ini. salam kenalan dari saya ye.

Mimiey.. (^-^) said...

azzey...
mmg sedap mkn dgn nasi panas...terangkat...

kak mas...
haahahhaha...seb baik mie xmelantak lagi...mehla amek, tapi bawak popia sira tau...

mohamad yusrizal...
nnt try ye...slm kenalan jgk...

noreed...
sy xdela pandai mana pun, tapi blhla sekadar nak mencuba resepi yg berkenan.. slm kenalan jgk... silala amek mane2 resepi sbg rujukan ye...

saljuhumairah said...

boleh try nih...
raya haji wat masak ni boleh ker ar?hehehe

keep in touch dari segmen berkenalan..benashaari.com

Mimiey.. (^-^) said...

saljuhumairah...
blh je kot,hehhehhe.... tq ye singgah sini...