Thursday, November 11, 2010

Kobis Goreng Simple


Masak sayur kobis ni main campak-campak  ape yg patut je.. Orang umah ni ( termasuk ambe ), kalau xde sayur mulala bising macam xde nasi.. Nak makan xsedapla xde sayur, xcukup pakejla.. Xbalancela..macam2 lagila.. dapat timun batang je pun dh ok,asalkan ada benda yg bernama sayur atas meja tu.. Ambe confem korang sume tau camne nak masak kobis ni, tapi ambe tulisla jugak buat rujukan d ari muka..wahahha


Bahna-bahan:


1/2 biji kobis - dipotong ikut suka
Sedikit hirisan carrot
1 biji bawang merah*
2 biji bawang putih*
1 biji bawang besar* (potong dadu)
2 biji cili padi - potong serong
1/ 3 cawan air
2 sb sos tiram
1 sb serbuk lada hitam
1/2 kiub pati ayam
Garam - kalau rasa kurang masin


Cara-cara:



  1. Tumis semua bawang yang dipotong dadu sehingga naik bau. Then, masukkan cili padi. 
  2. Masukkan sedikit air. Kemudian masukkan sos tiram, serbuk lada hitam dan kiub pati ayam. Kacau hingga sebati.
  3. Masukkan kubis dan hirisan carrot dan masak hingga kubis layu. Siap...

8 comments:

azzey said...

Mimiey: menu yg simple pun sedap kannnnn..

Khumaera Ismail said...

nmpak sodap..
lame ta mkn sayur kubis..huhu

Suara Kalbu said...

Miey,

Kobis ni kan biasa je sayur dia.

Akak suka la jugak makan tapi yang wat akak geram ni ..gambar kobis Miey masak ni buat akak laparrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr...

ijayuji said...

Salam mie! akak mmg antu sayur! suke betul ratah sayur nak2 kobis! mmg fev akak! seminggu 2 buku kobis akak kerjakan hihihi....

Mimiey.. (^-^) said...

azzey...
a'a, mcm ni pn dh mneyelerakan...

khumaera ismail..
nape??? awk xsuka kobis ke???

kak ida...
kobis ni goreng simple mmg sgt sedap...senang n sedap nk mkn. mehla join mie lunch...nak???

kak ija..
hehehheheeh...kita sama.mie pn mmg sgt suka mkn kobis. mskla ape pn mst licin...

izahdaut said...

mie... sama la suke gak kobis goreng cam ni..senang gitu kan..pelengkap hidangan..

cikmanggis said...

Mimiey..sayur cam ni kena berkawan dgn sambal belacan dan ikan goreng...fuhh boleh pitam hehe

Mimiey.. (^-^) said...

kak izah...
tau xpe kak izh... nk msk senang, nak makan lagila senang,hehehhehe....

cikmanggis...
smbl belacan baru je hbs, smlm ade skt mls, so xbuat.... mkn dgn ikan msk asam je...pn agak-agak nk pitam,hehehehehe....