Friday, October 22, 2010

Sup Kaki

Sapa mau sup kaki??? Angkat tangan tinggi-tinggi...harap maklum ye,tangan bukan kaki!! Kang korang terbalik karang, sapa yg susah..bukan ambe yg susah.. Ni menu lunch owang dlm umah ni ari ni, sup kaki dan nasi kosng.. @ je. Kat umah ni kalau buat sup kaki memang dah xpayah buat lauk lain sebab memang akan focus dekat sup ni je..


Bayangkan masa nak makan tu,masa sup tengah panas-panas ala2 berasap tu,letak sambal kicap sikit, perah asam limau sikit, perrrgggghhhhh kalau mak mentua lalu pun buat dunno je,wakkakakaka..... Mak mentua orangla,bukan ambe.... Kaedahnye sama macam nak buat sup tulang yg pernah ambe publish dulu,leh tengok sini... Tapi nak memudahkan rujukan d masa depan, ambe letak sekali lagi..

Bahan-bahan: 
1/2 kilo kaki lembu
2 paket sup bunjut
2 inci halia - ketuk
2 sb perencah sup
1/2 sk lada hitam - ditumbuk kasar
3 ulas bawang putih - ketuk
2 biji cili padi - dihiris nipis
Garam
Gula
Ajinomoto
Air secukupnya
Daun bawang,daun sup
Bawang goreng
1 biji limau nipis -belah 4


Cara-cara:


  1. Rebus kaki setengah empuk,kemudian buang air rebusan tadi.
  2. Masukkan air yg bersih dan rebus hingga empuk
  3. Masukkan sekali sup bunjut,lada hitam yg telah ditumbuk, halia dan bawang putih. Biarkan hingga mendidih.
  4. Kemudian masukkan perencah sup, garam,gula dan ajinomoto.
  5. Biarkan mendidih dengan api yg perlahan selama 45 minit hingga 1 jam @ sehingga masak.
  6. Hidangkan di dalam mangkuk dan taburkan daun bawang, daun sup dan bawang goreng. Taburkan juga cili padi dan perahkan asam limau nipis semasam yg anda suka.
  7. Siap!!! Hidangkan panas2!!!

5 comments:

Mas said...

mimiey, memalam datang nak curi sup kaki lembu ni..tuan rumah dah tidoo...he..he..line clear...

Deliah's Deli said...

salam mimi...bgn2 ade org dtg memalam curik kaki lembu...bgn2 mimi :))))

Mimiey.. (^-^) said...

kak mas..
hhahahahah...blh masuk ke??? tuan umah dh siap mangga dgn mangga muda lagi,palng sikit dgn kaki lembu jantan,hehehhe...

kak del..
alamak kak del!!!! xsempat selamatla,dh habis sepiyuk kna bantai...

Anonymous said...

sedak sengoti sup kaki neh.hirup sajo pn sedak,xkena ber'nasi' apo dohh.. =)

Mimiey.. (^-^) said...

anon...
hahhahaha..sungguh2!!! kakcik hok test sajo semangkuk doh,blm lagi hok make dgn nasi...