Sunday, October 24, 2010

Cucur Bilis Kembung

Menu brunch ambe n my mum.. Since kitorang 2 orang je kat umah, buat cucur ni dgn secawan air masing2 punya suka rasa ape, kenyangla sampai tengah hari.. Ni akibat tergoda tengok cucur Kak Izah la ni,kembung semacam je.. Tapi ambe punya xdela kaler ijau2 tu sebab daun bawang,daun kucai,daun sup sume tarak..  ambe goreng kasi terlebeyyyy sudahh.. Kalau buat cucur, kena garing baru ummmppphhhh....
Cicah dgn cili sos thai,nyum nyum...

Sumber asal: MyResipi

300 gm tepung gandum 
1 sudu kecil mauripan 
1 biji telur 
1/2 cawan ikan bilis 
1 labu bawang besar 
1 1/2 cawan air- saya kurangkan sedikit 
2 pokok daun bawang 
daun kucai - saya tambah 
taugeh- jika suka 
garam
serbuk kunyit 


Caranya: 



  1. Blender bilis, telur, bawang dan air bersama hingga semua hancur 
  2. Gaul tpg dan yis sekejap, masukkan semua bahan dan gaul rata. Perapkan sekejap lebih kurang 30 minit 
  3. Jemput2 dan goreng, cucur ni lembut dan bulat2. enak dicicah sos cili

8 comments:

Mas said...

mimiey..nak join makan sekali....kali ni minta izin tuan rumahhh duluu...

Mimiey.. (^-^) said...

kak mas..
heheheh...xpe,demi kak mas,xmintak ijin pun xpe...lapp u la kak mas!!!

Asma Jalalyna said...

sedap nyeeeeeeee... slurppp...

K.Nor said...

wahhh mencucur gak dia arini ya.. ubi kayu dah abes ke? hehe

Mimiey.. (^-^) said...

asma..
hehhehe..mmg sedap.nnt cuba ye..

kak nor..
hehhehhe,ni kak izah la dok goda semalam. ubi kayu simpan ari lain lak,buat stok..

Chik Mimi said...

la sini pun ade cucur gak ye miey

Mimiey.. (^-^) said...

chik mimi..
hehhehehe...godaan dari kak izah chik mi..

teddyuna said...

waaaaaaaaaaaaaaaa sedap...;))) nyummy ..
thnx tau sudi lawat blog una..

keep folllowing u