Wednesday, October 6, 2010

Ikan Sweet Sour


N3 tertunggak. Xtaula sampai bila tapi nampak gaya utk jangka waktu terdekat jni asyik tertunggak jela n3 ambe dek itenet yg terrrrrrrrrrlaluuuuuuuuu lembap!!!!  Ni pun berjam nk upload sekeping gambo..sabo jela!!! Malas nk cite   psl line itenet ni,kang kurang pulak pahala dok mengutuk dia..


Ni menu lunch kitorang merangkap menu berbukaku. Buat semalam sebab rasenye dah lama xbersweet n sour ni. Memang dh lama pun,las 3 mgg lps,lamala kan????? Bila makan dengan nasi panas lawan dengan perut yg tengah berdangdut lapo,memang sekor ikan bawal tu habis kubedal sorang je. Ala,ikan bawal xdela saiz XXL,saiz S je..bace betul2,size S... Tapi xdela sour sgt sebab epal ijau xde, nenas xde..harapkan tomato je la sbb ambe guna yg xmasak sgt. Tapi tetap terangkat!!!! Ni cilok umah Kak Hasue tapi ambe ubah sikit tang sosnye. Sos tomato dh habis,ambe ganti dgn sos sweet sour...


Bahan2:
  • 1 ekor ikan bawal-dilumur garam n kunyit atau dilumur garam dan sedikit tepung jagung.
  • 3 biji bawang merah-ditumbuk
  • 1 ulas bawang putih-ditumbuk
  • 1 in halia-dihiris panjang2
  • 1 biji tomato-dipotong dadu
  • 1/2 biji cili capsicum-dipotong dadu
  • 1/2 biji bawang besar-dipotong dadu
  • 2 sudu besar sos sweet n sour
  • 2 sudu besar sos cili
  • 1/2 lobak merah-dipotong dadu
  • 1/3 timun-dipotong dadu
  • 1 biji epal merah yang dipotong dadu (untuk rasa sweet)
  • 1 biji epal hijau dipotong dadu(jika tak guna nenas)(untuk rasa sour)
  • 1/2 labu Bawang besar-potong dadu
  • sedikit bunga kobis
  • sedikit nenas-dipotong dadu - xletak
  • sedikit garam dan gula secukup rasa
Cara2:
  1. Ikan yg dilumur tadi digoreng hingga garing sedikit. Ketepikan.
  2. Tumis bawang yg ditumbuk, halia dan bawang besar.
  3. Masukkan sos cili dan sos tomato. Kacau. Masukkan tomato, cili capsicum dan sayuran lain. Masukkan sedikit air jika terlalu pekat.
  4. Biar mendidih, masukkan garam dan gula. Angkat dan tuang atas ikan yg digoreng tadi. >Sue lak masukkan sekali ikan ke dalam bahan2 tadi dan kacau sekata supaya bahan2 meresap ke dalam ikan..barulah diangkat.yummy2!

5 comments:

HALAMANKU said...

Salam mimey wah sedap tu.. mkn ngan nasi panas2 fuh sdap.. lama x lepak umah mimiey mcm2 ader.. bz siketlah..eh ader masak lebih tak lauk tu he heh e

Mas said...

mimiey, k.mas datang nak ambik ikan kau ni...wat makan ngan nasi..he..he..sedap ni..

Mimiey.. (^-^) said...

halamanku..
ala,dah habisla akak.sekali hadap je semalam,sume licin,hehehhe....

kak mas..
yg xmasak lg adela kak mas..yg mcm gambo kt atas dh siap proses dlm perut dah,ngeh3...

K.Nor said...

wahh sedap tu miey..

Mimiey.. (^-^) said...

kak nor..
hehehhe...alhamdulillah,mmg sedap..bertambah nasi