Tuesday, February 1, 2011

Kek Coklat Fendi 75

Kek ni dah lama dok bertapa dalam folder tu...hampir terlupa nak n3..Kek ni pun senang je nak buat,xpayah pakai mixer bagai..guna kekuatan tangan je. sape2 yang nak menambah muscle berketul2 lehla try buat kek ni. Ambe buat 2 2 topping, dengan coklat ganache pun ye, dengan sos kastard cam Kak Izah pun ye...nak tengok resepi???? jenguk bawah..

Bahan-bahan ( saiz 20 cm )

  • 2 biji telur
  • 1 cawan minyak masak
  • 1 cawan gula pasir
  • 1 cawan gula perang

  • Bahan A
  • 1 sudu kecil vanila
  • 1 1/2 cawan susu segar perisa coklat
  • 1/2 cawan air campur dgn 2 sudu kecil nescafe
  • Bahan B
  • 2 sudu kecil sodium bicarbonate
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 1/2 cawan serbuk koko
  • 2 cawan tepung gandum
  • ** Topping **-tak buat ganti dengan kuah kastard
  • 1/2 cawan koko van hauten
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 1 sudu besar minyak masak


Kuah kastard:

1 cawan susu segar
2 sudu besar tepung kastard
2 sudu besar gula
1 sudu kecil essence vanila

satukan semua bahan di atas, kacau hingga sebati atas api yang kecil hingga sedikit pekat. Angkat dan hidang. Taburkan coklat rice.


Cara-cara:


  1. Pukul telur hingga kembang
  2. Masukkan gula dan pukul lagi
  3. Kemudian masukkan minyak masak
  4. Ayak semua bahan B dan masukkan sedikit demi sedikit ke dalam telur tadi berselang seli dengan bahan A. Gaul sehingga sebati.
  5. Bakar pada suhu 170 degree selama 1 jam atau sehingga masak
  6. Untuk toppingnya.. masukkan semua bahan-bahan ke dalam periuk, dengan api kecik panaskan sampai nampak dah ok.

    16 comments:

    Deliah's Deli said...

    assalamualaikum mie...iskh3x..iskkkkhhh..hah tu dia..sah2 x leh tido mlm ni terbyng2 kek mie nak2 yg ade sos kastad tu..sabar je la :)

    Mas said...

    mimiey..nak gak kek coklat tu...tergoda kak mas tengok tau...

    Cendana Kasih said...

    Salam...wah sedapnyer...terliur tgk sos kastat yg meleleh tu..yummy!!

    Mimiey.. (^-^) said...

    kak deliah...
    hahahha...banyak x tu isk3...ni dah tahap parah nih xleh tido malam nih..nmpak gaye kak del kena g godek kek ni cpt2, barula lena tido malam ni ...smpai berdengkur...hehhehhe

    Mimiey.. (^-^) said...

    kak mas...
    hehehheh...nak cakap xleh terus xsopan lak..cakap camni la..maaf kak mas,keknye udah pinish ditelan penghuni umah ni...hehehheh....sopan gitu..

    Mimiey.. (^-^) said...

    cendana kasih...
    hehhehe...mmg sedap kak noor makan dgn sos kastad tuh,cam makan eskrim..hehehhe

    Eliza said...

    Salam adik Miey..
    cedap kek nih..akak dah pernah try byk kali..

    p/s: lama bebenor akak tak wat kek..kena start balik nampaknya..tak tahan nengok kek ceklat..

    Nieza said...

    mi, dah abis baru nak tayang mana aci ni...terliur dh nengok yg leleh tu..hehe

    aidah said...

    salam Mimiey,
    thanks sudi jadi my follower. Wah pandainya dia memasak. Dulu2 masa akak baya Mimiey apa pun masih tak reti lagi, hehehe. Terliur tengok kek coklat dengan sos kastard tu.

    DJ Dayang said...

    waduh! mengancamnya kek tuuu!...nak sepotong, boleh??...hehe

    Mimiey.. (^-^) said...

    kak eliza..
    memang sedapkan kak eliza..2 la, mie pun rase nak buat lagi..
    hahhahah...memang dah kena stat balik tuh...godaan ni..nak2 kek ceklat lak..lagik xtahan godaan..hikhikhik

    Yatie said...

    Salam Mimiey,
    Sedapnya tngk kek coklat Mimiey ni...bak akak sepotong..terliur je tngk...

    Mimiey.. (^-^) said...

    kak nieza...
    hehehhehe....list yang tengah queue panjang sgt...2 yang kek ni baru leh kuar...tau xpe,yang leleh tu yang tu mie mkn dulu....hehhheheh

    Mimiey.. (^-^) said...

    kak aidah...
    thanks jgk kak aidah sudi singgah sini...mie xdela pandai sgt... ni pun masak ala-ala je,xleh lawan orang lain pun..mie pun baru je stat blaja masak, dulu pun xtau pape gak..hehhehehe...nnt kak aidah tryla kek tuh, sedap tau...

    Mimiey.. (^-^) said...

    kak dj dayang...
    hehehhehe... mengancam tang rase jela kak dayang.... presentation biase2 je,hehehhe....nnt mie buat lagik, mie bagi kak dayang ehhh...heheheheh

    Mimiey.. (^-^) said...

    kak yatie...
    ala,dh habisla kak yatie..ni lameeee punya kek...hehehheheh