Tuesday, February 22, 2011

Ikan Masak Hijau

Ni lauk yang digandingkan dengan Ayam Kashmir hari tu...ikan ni memang sangat sedap, nak2 bila ada rasa daun kari dalam tuh...tapi ambe punya xla secun kak Yatie... tapi rase memang sedap...ni bukan promot ye tapi seyes memang sedap...kebetulan bawal ni tinggal sekor je dalam esbok tu...memang dh xde ikan lain dah nak dikawankan ngan ikan ni..kesian pulak nengoknye..tu yang buat tu..tapi xnyesal la buat ikan ni... dah ada request suh buat lagi nanti...ni hasil mengintai umah Kak Yatie la ni..

Bahan-Bahan:
  • 2 ekor ikan pari-di potong, bersihkan dan toskan - ambe guna ikan bawal
  • 2 ulas bwng putih*
  • 3 biji bwng merah*
  • 1/2 inci halia*
  • 4 btng cili merah*
  • 4 btng cili padi merah*
  • sedikit belacan *(* di tumbuk/ di kisar halus)
  • 1 tangkai daun kari
  • 3 batang cili hijau- di potong serong
  • 1 sudu kecil serbuk lada hitam
  • garam & sedikit gula
  • 1 cawan air atau lebih.
  • 2 biji limau kasturi- ambil jusnya je
Cara-Cara:
  1. Ikan di potong, bersihkan dan toskan, gaulkan dngn sedikit garam dan serbuk kunyit. Gorengkan ikan hingga separuh masak dan ketepikan.
  2. Kisar atau tumbuk bahan2 yg bertanda *.
  3. Panaskan minyak di kuali dan tumiskan bahan2 yg di tumbuk sehingga terbit minyak. Masukkan sedikit air.
  4. Masukkan serbuk lada hitam, daun kari dan lada hijau yg di potong serong.
  5. Masukkan ikan yg telah di goreng tadi, dan gaul sebati. Masukkan garam dan sedikit gula. Masukkan perahan jus limau kasturi.
  6. Biarkan hingga mendidih, perasakan. Sekiranya dah cukup rasa, bolehlah di angkat dan di hidangkan bersama nasi putih hangat.

19 comments:

apezs shah said...

uih sedapnya..
dah laa gambar dia besau2 hehe..lapakan aje..

HaSue said...

aik?sekor jerk?utk akak mana?kurang2 2 ekor akak sorang je telan tau!hahaha..tamak2

Mas said...

amboiii..dah abiss baru tunjuk...
merajuk la..
ingat tadi nak ngendeng sekor..he..he..

Mr. Mama said...

mmm.....
sedap2...
betul kata Mas, dh abis baru nk tunjuk...
nak majuk cam Mas gak la..
hehehehe....

Ayu Safieza said...

Mimiey.....mmm xdan badan...tang ekor nyer pun jadik, kirimkan kat kak ayu di sinun.......

Yatie said...

Assalam Mimiey,
Tq sudi cuba resepi sempoi ni..mudah dan sedapkan....guna ikan bawal lagi sedapkan..

Nieza said...

perghh sedapnya dik.. kalau tau tadi singgah sini jer lunch..hehe

Mimiey.. (^-^) said...

apezs shah...
hehehhehe...mmg sedap ikan ni..
saje buat gambo besar2, senang skit nak bagi terguda..

Mimiey.. (^-^) said...

kak hasue...
hahhaha...tu pn nasib baik sekor tu dok tergedik-gedik dlm esbok...kesian lak nengoknye...kang kejung dlm tu, kang sotong ngan udang yg susah...wakakakak...
kak sue punya lain taun buat...xpn,cepat g dapo buat sendirik...hahahahahaah

Mimiey.. (^-^) said...
This comment has been removed by the author.
Mimiey.. (^-^) said...

kak mas...
ala la la...janganla majuk...
bukan xnk tunjuk....tapiiiii...dh sekor tu je yg kejung lam esbok..
yg lain sume dh licin...hehhehehe

Mimiey.. (^-^) said...

mr.mama...
alamak!! mr.mama pn majuk gak?????payah nih...camne ehhhh...
mr.mama, ken buat tau ikan ni...sedap tau

Mimiey.. (^-^) said...

kak ayu safieza..
hehehehhe....kak ayu, nanti mie anto ye klu buat lain...kena g cari ikan dulula camni..

Mimiey.. (^-^) said...

kak yatie...
hehheheh...memang sedap kak yatie...guna bawal pn sedap...nanti mie nk try buat ngan ikan lain lak..

Mimiey.. (^-^) said...

kak nieza...
hehehhehe...kalu kak nieza singgah sini,mesti kena ketuk kuat2...mie makan ikan ni memang xlayan pape bunyi dah...hehehehhehe

hana said...

adik mimieyyyy...
kakak dtg nk tumpang mkn niehh... kakak lapa la blom sarap! ikan pong ikan lah! asal bukan gajah! kekekeke

izahdaut said...

nak buat mcm ni jugak la..
masuk list nih..maceehh adik maniisss..
pss kim salam kat boypren ye..
erkk tetiba jeee..kikiki

Mimiey.. (^-^) said...

kak hana...
jemputla diri sendirik kak hana ku cayanggg....hahahha...makk ooiii, kang buat gajah masak ijo karang mau pingggsaannn toink..toink...

Mimiey.. (^-^) said...

kak izahdaut...
buat jgn xbuat kak izah...
sedap tau...
mau bertambah nasik makan nih..
isshhh...pe boypren2 nih...maluuu i...ahaksssss