Thursday, February 24, 2011

Jejari Roti

Nak mintak????...huih...xbleh...xbleh....bukan kedekut tapiiii....cam sayang nak bagik.....muahahaha....
Ini bekpasku pagi tadi ngan secawan kopi...kopi xyahla enterprem, tu tumpang glamer namenye...tayang ni pun dah cukup membuatkan ambe nak menggodeknye lagi..sebab syiok sangat makan! Ni kira snackla, menda ngunyah time2 dok lepak tengok tv ke, sembang-sembang ke...tapi awassss...jangan sambil dok lipat kain makan jejari ni, kang ade yang bersemut lak karang kain tuh..hehehhehe.... semalamla mase merayau kat MyR, nampak kak Alia buat....cam sedap dan mudah..tapi memang sedap dan mudah! Selalu tepi roti kita buang kan sebab ramai yang xsuka, ni kita guna sepenuhnya...so ni kira salah satu cara xnak membazirla..


Bahan-bahan:
  • 24 keping tepi roti (dr 6 keping roti) - ambe guna semua sekeping tu
  • 1 biji telur
  • 2 sudu besar susu segar
  • sedikit garam
  • gula halus secukupnya - ambe guna gula aising
  • mentega/margerin untuk menggoreng
Cara-cara:
  1. Masukkan telur, garam dan susu ke dalam mangkuk. Pukul telur biar sebati.
  2. Panaskan 2 sudu besar mentega. Celup roti ke dalam campuran telur tadi dan goreng sampai perang.
  3. Buat sampai habis. Kalau mentega kering, bolehlah ditambah untuk menggoreng roti yang seterusnya.
  4. Bila dah siap, taburkan gula halus ke atas roti. Sedap dimakan semasa panas-panas.

18 comments:

Mas said...

mimiey...tak kira..kak mas nak gak..
nampak mimiey sorok tu...

anymz said...

mimiey,ko tak baik kedekut2 ni tau..kena hormat kat org tua..nanti dosa..meh sini yang atas rumput nih..

Apa????..tak bagi gak?akak balik lah dulu..akak makan keropok lekor je lah nampaknya...wakaka

Suara Kalbu said...

Huk aloh lah anok dara ni...

Siap posing atas rumput lagi. Akak nak roti tu sekali dgn cawan dan rumput-rumputnya sekali boleh ?

mimieismail said...

suke sgt wat entry pasal mknn sedop2,.
jeles taw,.ehheehhehe,..

http://mylifemimie.blogspot.com/

Ayu Safieza said...

Mimiey....bestnye...makan loti sambil kak ayu nak tergolek2 atas rumput...mmm lomantic...:)

Mimiey.. (^-^) said...

kak mas...
ala,kak mas ni nmpak aje mane mie sorok jejari ni...
dh sorok celah jejai i yang mulus ni pun nampak lagi...hehheheh

Mimiey.. (^-^) said...

kak anymz..
hhahahahha...bekan kedekut, sayang skit je nak kasik sebab sedap..hehhehe...
alala,janganla majuk..meh kita tuko suka sama suka nak???
kak nim bagi mie sepinggan kopok lekor, mie bagi kak nim segelas ni...okeh....

Mimiey.. (^-^) said...

suara kalbu...
jejari tu lehla bagi, cawan ngan rumput xlehla...kang botak rumput depan umah tu, sape eh nak menjawabnye...hehehhehe

Mimiey.. (^-^) said...

mimieismail...
hehhehehheh....

Mimiey.. (^-^) said...
This comment has been removed by the author.
Mimiey.. (^-^) said...

kak ayu safieza..
hahhaahha...a'a la kak ayu,makan loti smbil golek2 atas rumput...sekali tergolek ngan kucing....hehhehhe

Nieza said...

Mi, apsal ko dok bersila kat atas rumput tu?...kena halau ke pepagi b.fast kat luar tu?..hehe gurau jer dik...bak mai skit jgn kedekut tak baik tuhan marah abis nanti ko buat lagi byk2 kasi sedekah amal jariah....ekekeke jap nk tapau gulai ayam kalio tu dulu..:)

Wanieyra said...

nak tumpang makan sama boleh tak?

izahdaut said...

Mie... Ko makan pagi sambil menghayati keindahan pagi ye.. Hikhik.. Kreatif gak ek. Leh la try. Tapi dah lama gak tak beli roti putih tu.. Hmmm

Mimiey.. (^-^) said...

kak nieza...
hahhaha...saje ubah posisi...asik dok kusi empuk jek,kang kematu lak vontot...hahahhaha
agak kena halau gakla sebab sepahkan dapo yg baru je mak kemas,hehehhe...melayang gakla 2 3 bijik piyuk...
tryla kak nieza, confem kak nieza pn xnak share ngan org lain...
tapaula mane yg patut akak, piyuk tu jgn lupa cuci tau...eakakakkaka

Mimiey.. (^-^) said...

kak wanieyra...
hehheheheh...boleh..boleh....jemputlaakak dok bersila ats rumput ni hah...

Mimiey.. (^-^) said...

kak izahdaut...
hahahha...biase la tu, makan roti smbil verangan ala-ala pincess camtu, smbil dengo burung dangdut...memang habisla semua yg diproses...
beli la kak izah roti, nanti leh wat camni...bais ngan muaz mesti suker

Amie said...

next time wat byk2 ye mimiey...bagi2lah, kita kan kawan he he