Monday, February 7, 2011

Ayam Perap Masak Merah Madu

Punyala panjang nama...panjang pun panjangla asalkan sodap!!! Sedap tau ayam ni tapi ambe perap kejap je sebab pagi tadi lupa nak kuarkan awal2 dari esbok...  kul 11 lebih baru difrostkan... perap pun kejap je la, dalam setengah jam gitu... kalau lama mesti lagi sedap kan...dahla rempah kari tarak. Tapi degil nak buat jugak...kalau ikut step betul2, cukup bahan sume mesti lagik sedap..ni amek umah Kak Madihaa sebab terpanah asmara tengok ayamnya tu...

Bahan-bahan:

• 1 ekor ayam - potong 10 bahagian
• 2 sb. rempah kari ayam
• 1 sb. serbuk kunyit
• 6 ulas bawang putih (ditumbuk)
• 2 inci halia (ditumbuk)
• 2 labu bawang besar (dikisar)
• 2 sb. cili kering kisar
• 5 sb. madu
• 1 sudu besar gula merah
• 2 sb. puri tomato - letak lebih
• garam secukup rasa
• 1 labu bawang besar - dipotong nipis bulat

Cara-cara:

1. Ayam dibersihkan dan ditoskan. Gaulkan bersama bahan halia, bawang putih, kunyit, rempah kari dan perisakan dengan garam. Perap ayam selama 2 jam
2. Keluarkan ayam dari bahan perapan dan goreng hingga masak. (lebihan bahan perapan akan digunakan sebagai bumbu kuah.. MaDiHaA campurkan sekali dgn bawang kisar.. dlm resepi takde tulis bila nak masukkan bwg kisar.. so pepandai jelah kan..)
3. Panaskan minyak dalam kuali, dan tumiskan. Masukkan bahan bumbu perapan dan cili kisar. Masak hingga garing.
4. Masukkan gula, madu, puri tomato dan kacau. Masukkan sedikit air dan kacau lagi.
5. Apabila kuah sudah mendidih dan sedikit pekat, masukkan ayam.
6. Biarkan kuah mesra dengan ayam sambil dibalik-balikkan ayam dengan api sederhana.
7. Perlahankan api dan masa ni MaDiHaA masukkan bawang besar hiris.. biarkan reneh sekejap hingga naik minyak dan kuah pekat.
8. Angkat dan hidangkan dengan nasi minyak atau nasi putih.

16 comments:

Mr. Mama said...

antaq mai seketoi.....
sedapppp....

Mas said...

sedappnya ayam masak merah tu...
wat k.mas terliur jer...
nak sikittt..bahagian peha tu...he..he..

anymz said...

mas nak bahagian peha akak nak yg atas peha tu..
sedapnya mimiey..makan nasi minyak melantak mesti tak hengat ni kan..ada pulak acar buah..perghh.

izahdaut said...

mie..akak nak tumpang dinner kat sini boleh..org kata kan..orang la kata, orang kelantan pandaii layan tetamu..haaa tu akak suka tu...boleh la akak tumpang makan kan kan kan...

Nieza said...

ting tong!! akak dtng bawa pinggan dh ni nk tapau drumstik yg dok posing tu...hehe sedapnya mi..memang fav akak ni...:)

Naz said...

Salam Mimiey..
Salam kenal jugak..Akak 4llow & link Mimi jugak eh..
Kebetulah pulak menu kita lebih kurang sama ari ni..
Mimi duduk di mana di Kelantan..Kalau ada rezeki boleh kita jumpa satu hari nanti..Akak duduk di Kubang kerian..

Eliza said...

cedapnya Mie..terliur nengoknya, nak cikit ada lagik tak?hehe..

Kak Sam said...

Assalamualaikum....
Setelah diteliti bahan2 diperlukan hanya tomato puri sahaja yang tiada dalam lemari. Jadi macam mana ye adakah perlu diderhakakan @ tungguuuu.. Ngeh..ngeh..ngeh

Mimiey.. (^-^) said...

mr.mama...
sat lagi noo...nak p makan sat...hehhehe...ntah betul ntah x bahasa saya ni..

Mimiey.. (^-^) said...

kak mas....
hahhahaha...kak mas memang peminat peha la..hheheh...dun wori la kak mas, mie memang simpan tang peha tu tok kak mas...hehehhehe

Mimiey.. (^-^) said...

kak anymz...
hahhahah...yang tu boleh kak nim...tau xpe kak nim.mie yg makan ngan nasi putih pun melantak xhengat donia, ngan nasi minyak pingggsan terus...hhahahahha

Mimiey.. (^-^) said...

kak izahdaut....
tumpang makan???? sila...sila...orang kata ekkk....hahahahha...betul la kot...org klate ni xdan tetamu duduk, dah redy nak wat kuar air, kuih bagai....memang betul sgt la tuh...hahahhah....mehla makan, jap lagik dtg tau...

Mimiey.. (^-^) said...

kak nieza...
toing...toing...hahahhah...bell umah ni bunyi...masukla, kuih kat tepi tu jagna lupa bawak masuk ehh... nak tang peha gak???leh share ngan kak mas la gini...

Mimiey.. (^-^) said...

kak naz...
tq eh kak naz sudi link n follow...
mie dok pasir mas je. insyaallah 1 hari lehla jumpa..

Mimiey.. (^-^) said...

kak eliza......
hehehehhe...memang sedap kak eliza...ade lagi,mehlaa amek kat dapo...sila..sila

Mimiey.. (^-^) said...

kak sam...
hahhahahah....derhaka pun xpe, xderhaka lagik bagus...hehehehhe