Wednesday, February 9, 2011

Dadih Coklat

Anda terasa panas membahang kerana terik mentari???? inginkan sesuatu yang sejuk??? dan menyegarkan badan????.....dapatkan sesuatu yang mampu menyejukkan badan anda.... sila dapatkan dadih yang sungguh sedap ini di dalam peti ais anda...hehhehehe...kang ade yang ketuk pale ambe nih...kita kasi jeles skit...nyummm...nyummm...sedapnye!!!! nak nak pulak makan time2 cuaca panas camni, memang nyamanla lalu tekak...sedar xsedar dah habis 1 bekas kat belakang tuh...bukan habis yang dalam gelas ni ye, yang dalam bekas di belakang sana...kecikkan mata, tengok betul2...ehhehehhe...ni setelah tirguda dengan keenakkan dadih Kak Mas la nih, xtahan betul... kebetulan pulak ade sikit lagi susu dalam peti, so ambe cepat2 buat dadih ni sebelum habis diteguk oleh penghuni umah ni..dapatla separuh adunan...tapi memang xpuas makan...kena buat lagik nih!!! Umah Kak Hana pun ader...resepi asal d MyR...

Bahan-bahan:
  • 10gm serbuk agar2 - kalau nak guna agar2 bertali boleh guna 1/3 dari sebungkus agar2 cap bulan(warna merah)
  • 1 liter susu segar biasa
  • 1 liter susu segar berperisa coklat
  • 1 1/4 cawan gula (atau 17 sudu besar gula)
  • 1.2 liter air
  • 1 sudu teh garam
  • 1 sudu besar tepung jagung - dibancuh dgn 2 sudu besar air
  • 1sudu teh coklat emulco
Cara-cara:
  1. Masak agar2 bersama air hingga mendidih. Jika guna agar2 bertali, rendam dulu supaya lembut dan lebih cepat hancur. Masukkan garam dan gula. Masukkan adunan tepung jagung. Masak hingga mendidih.
  2. Bahagi dua adunan agar td. Masukkan kembali 1 bahagian agar kedalam periuk dan masukkan susu segar putih. 1 bahagian lg dimasukkan kedalam periuk yg lain dan masukkan susu berperisa coklat dan coklat emulco.
  3. Masaklah kembali adunan tersebut. Gunakan api yg sederhana sj dan hendaklah sentiasa dikacau agar tidak berketul. Apabila nampak tanda2 mendidih, padamkan api. Peringatan: jgn masak terlalu lama nanti dadih menjadi keras.
  4. Biarkan hingga suam baru lah ditapis sebelum dimasukkan kedalam bekas. Masukkan dadih yg berwarna putih dulu dan bila ia sejuk dan mengeras bahagian atasnya barulah dimasukkan dadih coklat. Kalau nak lebih cepat bolehlah dimasukkan kedalam peti ais seketika.
  5. Sejukkan dalam peti ais, pastu bolehlah dimakan.
  6. Sekiranya ada yg nak buat berperisa strawberry, bolehlah guna susu perisa strawberry atau pun boleh juga guna kedua2 susu fresh putih dan tambahkan pewarna merah dan strawberry emulco.
  •  Satu kaedah lagi utk menghasilkan dadih coklat bagi yg bimbang jika ikut cara2 diatas menyebabkan rasa dadihnya terlebih manis(bg hb dan anak2 saya rasa manisnya sedang elok je). Setelah diikut step pertama, masukkan 2 liter susu segar (putih) kedalam periuk (tanpa menggunakan susu segar berperisa coklat). Kemudian bahagi 2 adunan dadih dan 1 bahagian itu dimasukkan 1sb coklat emulco. (diletakkan 1sb kerana aduanan asalnya berwarna putih sdgkan jika guna susu segar perisa coklat perlu letak 1st shj )

14 comments:

Mas said...

mimiey...penat datang ke pasir mas...
panasssssss...ada tak benda yg menyejukkan...
haaaa..jngn sorokkk...nmpk dadih tu...
bak sini 3 bekas kt belakang gelas tu...ngan yg dlm gelas tu sekali...
k.mas pun rasa tak puas makan lagi...
sedappp kan dadih kak nor ni....
ari tu adik ipar makan..sampai berulang2 dia mkn...tu tandanya dadih kak nor ni memang sedappppp...
kak nor..dah promot sakan dadih akak ni....he..he...

::Miss Pikon:: said...

nak! nak! hehe~

HaSue said...

elleh!ye ke sedap..akak tak caye laa mimiey..cube bak 3,4 bekas bagi akak rasa..pastu sparekan 4,5 bekas siap2 tau..kot2 tumpah ke apa ke...yg nak dibawak balik lg jgn lupa lak..kakakaka..

hana said...

adik mimiey yg di sayangi...... meh bg aku yg dlm tipuware blkg tu tu tu tuu..... jgn dekut! tak baekkk kekekekee

Nieza said...

mi, akak yg dok sejuk beku ni nengok pun terliur gak ngan dadih ni...sejuk2 mkn dadih pun sedap gak kalau mi nk kasi ni...hehe

Mimiey.. (^-^) said...

kak mas...
sian kak mas datg penat2...meh masuk2...duduk la mane2 tempat yg ade kusi ehh...
jap nak g tengok lam peti ais de lagi x yg 3bekas tuh...ke dh lesap....
hah, ade!!! nah...silela kak mas...jangan segan segan...nak tambah, piyuk kosong ade kat dapo ye...hehhehheh...
memang sedapla kak mas dadih kak nor nih, camnela leh terlepas pandang nih...confem lenkali buat lagik... tq gak kak mas tayang...kalau x, memang xmerasa dadih yg mabeles nih...hehhehe

Mimiey.. (^-^) said...

miss pikon...
meh..meh...

Mimiey.. (^-^) said...

kak haSue...
hek eleh...xcaya... meh sini nak kasi 4 5 bekas... kak sue ni memang siap ngan persediaanla, mintak trus kot2 tumpah...hahahahahha....yg nak dibawak balik xlupa pun, dh siap masuk plastik kaler putih lagi kasi nampak suci dan murni...ahaks....

Mimiey.. (^-^) said...

kak hana...
kak hana yg disayangi jugak...mehla datang amek...xpun tunggu balik mesia datang amek...nak pos ke jepung mahal sgt...kedekut sebenonya...nampak je yg blakang tuh, cube mate tuh buat2 kedip skit kasi xnampak..kan senang...hhahahhaha

Mimiey.. (^-^) said...

kak nieza...
sejuk mejuk blakang kira kak nieza...ni kalau dh stat makan nih, memang dah xpeduli sejuk panas nih....hehehhehe...meh mie kasi yg dalam gelas tu ehhh....hhehehehhe

Ida Ddapur said...

mimiey...kak ida nak order 1 gelas k..simpan tau, nanti k'ida hantar jet turbo gi ambil...

Kak Sam said...

Assalamualaikum..
Guna sukatan kat atas ni berapa banyak hasilnya ye? Bukan apa kalu banyak sangat perlu di kurangkan sebab kat umah ni akak sorang je yang makan benda2 cam gini.

Mimiey.. (^-^) said...

kak ida Ddapur...
hehehhe...ok2...sat lagi mie g check kawasan ok ke x nk mendarat jet turbo tu...hehhehehehe

Mimiey.. (^-^) said...

kak sam...
kalau kak sam sorang je mie cadangkan buat 1/4 dari resepi ni sebab mie buat separuh ni pun, dapat 3 bekas tupperware kat blakang gelas dlm gambo tuh... tupperware tu xdela yg tinggi, cam tupperware mee grg/bihun grg yg bahagian makanan kat pasaraya jual...