Thursday, September 30, 2010

Strawberry Milk Pudding

2 3 hari lepas masa g jenjalan kat pasaraya, tetiba mataku...tink!!!! nampakla mould pudding ni,terusla sambar. memang rasa sangat dirini jakun sbb asyik dok belek je benda alah ni lepas dh bayar. Bangga pulak rasa sebab berjaya jugak dapatkan acuan yg dah sekian lama diidam2kan. Seyes cakap,sebelum ni mmg xpenah nampak  acuan ni kt mane2,mana menyorok pn xtaula. Ntah2 ambe yg xnampak,wakkakakaka.....
Tapi pehal puding ambe pucat je kaler putih dia???? Bila try guna mould tu smlm,exceli 1 eksiden kecil berlaku. Xtaula mana silapnya,ambe xleh nak kuarkan puding tu dari acuan wlpn dh basahkan acuan tu b4 curahkan adunan. Try punya try, bejaya gakla kuarkan tapi hanya 2 yg mampu mengekalkn bentuknye. Yang lain sume xcukup sifat,rongak sana sini...huhuhuhu Ambe ubah sikit je bahan2 dan cara2nye..Ooppppssss,lupa!!! Amek umah Kak Yat..umah Kak Mas pn ada..




Ni resepi asal ye...




Bahan :
  • 600 ml air
  • 120 gram gula pasir
  • 8 gram serbuk agar agar 
  • 3 helai daun pandan
  • 300 ml susu segar
  • 200 ml santan
  • beberapa titik esen pandan




Cara membuatnya :
  1. Satukan serbuk agar2, air dan daun pandan dan masak selama 3 minit atau hingga serbuk agar2 sebati.
  2. Masukkan gula pasir dan kacau hingga gula hancur, masukkan pula susu segar dan santan. Kacau sebati. Kecilkan api semasa masukkan susu segar dan santan tadi dan kacau perlahan2. 
  3. Tapis dan tuang 1/2 bancuhan kebekas lain dan titiskan sirap / esen pandan / strawberi paste dan kacau sebati.
  4. Tuang kebekas puding yang dikehendaki separuh bekas jer. Biarkan beku ( mas letak dalam peti ais supaya cepat beku ) dan cakar sedikit permukaan puding dengan garfu dan tuang baki warna putih atas puding bandung tadi .
  5. Biarkan sejuk dan simpan dalam peti ais, sedap dimakan sejuk2....
Ni lah acuan yg ambe beli tu..huhuhuhu..Saje nk tayang!!

4 comments:

izahdaut said...

haaa..tu la..pandai2 ubah tu napa..tu yang susah nak kuar dari mould tu..ikiki..padan muka mie..haha..mie marah mia marah..caboott..nak sikit..nak yang cantik ek..tak mau yang rongak rongak tu..

Mimiey.. (^-^) said...

kak izah..
ahhaahhha....gatal tangan g ubah,mmg padanla dgn muka...

Deliah's Deli said...

saalm mie....x pe yg penting sedap :)) tp klu mie simpan lama sikit cm 2,3 hr dlm peti ais mudah kuar dr acuan...sbb dah jd lebih keras..:))))

Mimiey.. (^-^) said...

kak del..
sedap tu mmg diakui..hehehheh..nmpk gaya kna try lagi smpai puding tu mudah kuar