Thursday, December 23, 2010

Sambal Kicap Ayam

Lauk ayam ni dilawankan dengan sup tauhu telur semalam. Memula ingat nak masak ayam masak merah je tapi rasa bosanla pulak kalau asyik buat ayam masak merah je.. G jenjalan S'pore umah Kak ayu jap, amek idea ape kak ayu buat dengan ayam2nye... tengah2 menggodek nampak cam best je tajuk die, sambal kicap ayam. Kata kak ayu, ni kombinasi antara sambal tumis ayam dengan ayam masak kicap. 


Memang sedap tambah lagi ada bau daun limau purut dalam dia. Masa tengah masak tu, wangi je daun limau perut semerbak... Sume makan bertambah semalam. Memang meletopla!!!! Sambal kicap ayam lawan dengan sup tauhu telur...sendirik mau ingatla...hehehheh



Bahan-bahan:
500 gm ayam
1 batang serai diketuk
5 helai daun limau purut [koyakkan]
3 s/b sos tomato
5 s/b kicap
minyak
garam [jika perlu]

Bahan Mesin:
20 tangkai cili kering
5 ulas bawang merah
1 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
2 cm halia
1/2 cawan air

Cara-cara:
Ayam dibuangkan kulit dan potong kecil. Basuh dan toskan.Panaskan minyak dan tumiskan bahan mesin dengan serai sehingga wangi dan garing.Masukkan ayam dan kacau. Biarkan sehingga ayam lembut dan naik minyak . Masukkan daun limau purut, sos tomato dan kicap. Masakkan sehingga naik minyak.Hidangkan

6 comments:

Mas said...

k.mas suka sambal kicap ayam, tengok jer dah terliur.....nak sikit mimiey...
untuk donat tu, k.mas bulatkan sama saiz guna tangan, kemudian k.mas tekan perlahan supaya sama tebal dan terbentuk cantik bulatnya, masa nak letak dlm dulang, tabur sikit tepung supaya adunan yg terbentuk tu tak melekat kt dulang dan senang nak angkat masa nak goreng,bila nak goreng baru k.mas angkat dan lubangkan tengahnya guna jari dan terus masukkan dalam kuali.
agaknya donat tu melekat kat dulang masa nk angkat, sebab tu jadi senget2,,,

HALAMANKU said...

To : mimiey
salam lama tak melepak dapo adiq ni.. nyum2 sedap sumer.. akak suker ayam masak cenggitu..mkn ngan nasi panas2 sedap..join.. va va va byk tips K. mas bagi...ilmu tu..

eliyaezlinalias said...

wah! dasat menu lunch dia...

Mimiey.. (^-^) said...

kak mas...
dah licinla kak mas,skali hadap je bebudak umah ni...
tq tau tips tu. mie akan apply masa nak try buat donut nnt...

kak erma...
lama jgk xnampak kak erma jenguk sini,rendu tau....hehhehe,tadi g mengadu nasib dgn kak mas

kak eliyaezlinalias...
hehehhe...biase2 je kak eli..

Ayu said...

salam mimiey,
patutler, bau sedap sampai ke sini..rupanya ada sambal kicap ayam kat sini..hehehe..ermm kecurnya akak tengok..

congo bars pun nak juga..buat kunyah2 tengok tv..

Mimiey.. (^-^) said...

kak ayu...
hehehheh...sampai ehhh???patutla...mie tiup2 bau smbl kicap ayam tuh...smpai umah kak ayu upenye...

congo bars tu otw ye...nnt petang smpai,leh wat kunyah2,hehhhehe....