Thursday, December 9, 2010

Kek Batik


Ada nampak ala-ala Menara Condong x??? ala-ala pokok kelapa condong blakang umah adela... Punyala puas perah otak semalam camne nak posing benda ni, las skali camni jela yang dapat... xpela, kalah posing menang makan,hehhehe.... dah lama sebenarnya nak buat kek batik tapi asyik xjadi je. Semalam nak makan punya pasal buatla jugak lepas breakfast. Ini amek umah Kak Ros tapi telahku derhakakan sikit sebanyak... Sangatla xmenjadi batiknya. Nak tengok yang lawa batiknya, silalah ke umah Kak ros ye...



Bahan-bahan:


1.1 bungkus besar biskut marie perasa original - dipthkn 2 atau 3
2.1/2 tin besar susu pekat

3.180 gm butter ( ros letak 2 sudu besar marjerin)
4.100 gm coklat bar masakan ( ros tak letak)
5.1/2 cawan milo
6.1/3 cawan air panas  ( ros ganti dgn susu segar)

7. 1/2 cawan nestum - ambe tambah
8. 1 biji telur - ambe tambah
9. 1/2 cawan kekacang - ambe tambah

Cara-cara:

1. Kesemua bahan 2 - 9 dimasukkn kedlm kuali - masak dgn api yg perlahan sehingga semuanya sebati dan sedikit pekat.. (lebih kurang 10-15min)

2. Masukkn biskut kedlm kuali gaulkan sehingga sekata.
3. Alihkn adunan kedlm loyang / bekas / tppware yg tlh disapukn butter dan tekan sehingga betul2 padat.. ( gunakan plastik utk menekan adunan spya x lekat ditgn). Simpan didlm peti sejuk 1 - 2 jam.
4. Keluarkan dr loyang & potong.


3 comments:

eliyaezlinalias said...

membatik eh...

Mas said...

salam mimiey...rindunya kat budak kecik ni..he..he..
k.mas kat kampung lagi ni...sabtu ni baru balik subang...
sedapnya kek batik tu...nak 5 potong...

Mimiey.. (^-^) said...

kak eliyaezlinalias..
hehehhe...dh lama xmembatik, 2 yang kuar batik ntah pape tu...

kak mas...
huhuhuuhu... rindu kat kak mas jgk..bestnya balik kg. nnt bila balik subang, jangan lupa angkut pape yg patut tau.. leh share sini sikit,hehhehe...
boleh2, tapi tunggu kak mas balik subang dulula ye...