Thursday, December 23, 2010

Congo Bars

Memang betul cakap2 sifu masak yang dah try menda bars nih,memang xleh berhenti mengunyah... lepas satu, satu masuk mulut... Sedap sunggu,dgn chewynye, lemak2 kacangnya... manis kismis hitam...pahit-pahit coklat.....perrggghhhh...xtahan beb...nak2 lepas je kuar oven, potong cantek-cantek, biar sejuk kejap then ngap... sedar2 dah habis setengah loyang...tu baru kitorang bertiga,xmasuk lagi mak ayah kitorang... xcaya???? meh tnya adik2 ambe banyak mana dorang bedal sambil tengok tv... (termasukla kakaknya nih yg xberhenti mengunyah smbil ngadap lappy,huhuhu...)


Ambe punya agak tebal sikit sebab xsangka dia naik agak tinggi. Lenkali nak buat nipis je adunan supaya more crunchy..mesti lagi xsedar diri makan...Ni cilok umah Kak Izah dah lama...bila??? hari kak Izah tayang bars nya lagi ambe dah cnp tapi proses menukarkan menda ni dari alam maya ke dunia realiti punyala lama. Xkesahla asalkan buat..ye x??? Tapi ambe memang xtipu...sangatla mengasyikkan makan bars ni sambil tengok tv,memang xtersedar tengok2 dah habis semangkuk....


Sumber asal: Kak rima
Yg Dah Try: Kak Ija, Kak Norli, Kak zai, Kak Hazila, Kak Nor, Kak Ayu


Bahan-bahannya:

2 3/4 cawan tepung serbaguna (all purpose flour) - saya guna gandum
2 1/2 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh garam
2/3 cawan butter- dilembutkan - saya guna 150gm
1 lb. gula perang lembut(light brown sugar)- saya guna 310gm-ambe guna 210 gm
3 biji telur
1 sudu teh vanilla essence
11.5 ounce milk coklat chip - saya guna 200gm coklat dicincang
1 cawan kacang pecan dicincang- saya guna kacang gajus- ambe guna walnut
segenggam kismis hitam- saya tambah

Caranya:

Menggunakan mixer:

Ayakkan tepung bersama baking powder dan garam ke dalam mangkuk yang besar dan ketepikan.
Satukan butter dan gula perang menggunakan mixer sehingga benar-benar sebati.
Masukkan telur satu persatu dan sebatikan dengan perlahan-lahan menggunakan mixer.
Masukkan pula essence vanila dan sebatikan.
Kemudian masukkan adunan tepung dan sebatikan.
Akhirnya masukkan pula coklat chip dan kekacang, dan satukan.

Menggunakan tangan:

Ayak tepung, baking powder dan garam, ketepikan.
Satukan butter dengan gula sehingga benar-benar sebati. Disarankan menggunakan belakang sudu untuk memudahkan kedua-duanya sebati.
Masukkan telur satu persatu ke dalam adunan butter dan gaul sebati setiap kali telur dimasukkan.
Masukkan vanila, kacang dan coklat.
Akhirnya masukkan adunan tepung.

Griskan loyang 13x9 dengan sedikit butter. Bakar pada suhu 170 C selama 30 minit.






3 comments:

Mas said...

mimiey, datang memalam nak congo bars tu...k.mas join menguyah sekali bolehh....k.mas pun tak buat2 lagi, resepi dah jadi jeruk tu..he..he..

izahdaut said...

weh congo bar...ko jangan banyak kali menduga nafsu ke..cukup lah mie ko menggoda goda dengan kelazatan congo ini.huh!!! suka ngat lemak hakak niha tengok conga bar ko ni mie

Mimiey.. (^-^) said...

kak mas...
mehla nk join skali kak mas,confem xnak balik smpai licin bekas...wahahhaha,jadi jeruk kertas xpe kak mas,jadi jeruk mangga pn ok gak,hhehheh....

kak izah...
mie mmg suka bab goda menggoda nih,nak2 tang goda lemak kat badan tuh...i lioke...wahahhahaha