Wednesday, December 22, 2010

Sup Tauhu Telur

Taufu telur ada sebungkus lagi baki buat tauhu sambal hari tu. Ilang idea nak buat ape dengan sebungkus tu. Ingat nak biarkan je dulu sebelum topup dengan yang lain. Tapi tadi jenjalan umah Kak jun tengok2 Kak Jun pun buat sup dengan sebungkus je taufu telur tu... toink..toink....nak buat cam Kak jun gak la sebab dah lama xmakan sup camni. Dulu masa blaja memang selalu la makan sup ni sebab ambe ngan kengkawan panggil sup ni sup jimat. Yelah, time2 ujung bulan memang sume berjimatla tang duit..pilihan paling tepat selain telur, sup ni la...hehehheheeh...


Memang sangat sedap sup nih!! Siap masak tadi terus dok tercongok d meja dok menghirup kuah. Isi simpan nak makan nasi kejap lagi,ngeh3... Ambe kalau sup yang ada sayur camni suka letak sos cili sikit bagi rasa pedas sos cili,pastu hirup panas2...peerrrgggghhhhh....nikmatnya!!Kak Jun, mie panjangkan resepinya ye...



Bahan-bahan:
1 tauhu telur - potong enam
carrot - potong ikut suka
kubis
cendawan shiitake-rendam n hiris -xletak, xde stok
1 biji telur gred C
1/2 kiub pati ayam
1/2 sudu makan sos tiram
sedikit tepung jagung
air secukupnya
garam
pepper
daun sup n bawang goreng
sedikit suhun

bahan tumbuk/hiris:-
1/4 bawang bombay-dadu
1 ulas bawang putih
sedikit halia

Cara-cara:
Tumis bahan hiris dengan sedikit minyak. Masukkan air dan biarkan air mendidih. Masukkan semua sayuran yang disukai dan masukkan tauhu telur. Masukkan tepung jagung, garam serbuk lada hitam dan sos tiram. Biarkan seketika dan masukkan telur. Kacaukan sekejap dan biarkan hingga telur masak. Padam api dan hidangkan dengan nasi putih...

6 comments:

efa said...

sedap seh..nak trai la..yumm..

Shaheila Malek said...

sodap jugak..nak try lah :)

Mimiey.. (^-^) said...

efa...
hehheheh...nnt try ye..

shaheila malek..
try ye...

THE LEKAT LEKIT STORY said...

apsal la 2 3 hari ni tgk je gambar makanan terus terliur.. janga2??? kekekekekeke

Mas said...

sedappnya mimiey sup tu, k.mas suka,kalau dapat, k.mas ratah macam tu jer...he..he..tapi kan mimiey, k.mas suka goreng dulu tauhu telur tu, baru lebih sedappp....

Mimiey.. (^-^) said...

the lekat lekit story...
jangan2?????....

kak mas...
mie pn tadi ratah je, xmakan dgn nasi sgt pun..tadi banyak pemalas nak goreng, 2 yang campak masuk terus dlm piyok...