Sunday, December 19, 2010

Biskut Koko Rangup

Krup..krup..krup..krap.. je masa makan bsikut nih... Sedap sungguh mengunyah biskut nih time cuaca yang sejuk kat luar tu ala-ala mencengkam ke tulang itamku.. Agaknya biskut nih lagi masyukk makan time ujan kot sebab masa sifu-sifu masak tu buat pun, time cuaca sejuk gak.. Kalo kat Mesia nih, cuaca sejuk confem la time ujan turun mencurah2 macam air pili bomba kena sembur tuh,hikhikhik....


Masak tengah bakar biskut ni, elok je cuaca kat luar tuh.. Tapi bila dah sejuk dan time nak ngap tuh..ujan pun turunla menemani kami melantak biskut nih... Seyes sangat sedap dan rasa macam xcukup lak walaupun dah buat 3 adunan.. Walaupun 3 adunan tuh nampak banyak, tapi oleh sebab ambe g tersalah amek loyang yg kecik dapatla sikit dan agak tebal incinya.. papepun tetap krup..krap..krup..krap tau!! 


Biskut ni dah berjalan merata tempat dah..Dari Kanizawa umah Kak Hana, terbang ke Osaka umah Kak Ros..amek tiket flight tambang murah air asia balik KL umah Kak Zai.. sebelum ni dah penah singgah beramah mesra umah Kak Jun ngan umah Kak sue kat Denmark..


Sumber asal: Kak Yani MyR
olah 3 adunan oleh : hanamemories.blogspot.com


Bahan-bahan: (size loyang 20x20cm)
  • 150g mentega tanpa garam- hana gune butter biasa je
  • *210g tepung
  • *40g serbuk koko
  • *120g gula perang
  • *1/2 sk serbuk kulit kayu manis
  • *1/2 sk baking powder
  • *1/4 sk garam @ secubit

Cara-cara:
  1. Potong mentega 1 cm. pastu masukkan ke dalam peti sejuk. Panaskan oven ke 180C. Alas dulang/acuan dengan oven paper.
  2. Ayak semua bahan-bahan yang bertanda *. Keluarkan mentega tadi dari peti sejuk. Ramas-ramaskan dengan bahan ayak sehingga jadi berketul-ketul seperti breadcrumbs.
  3. Ambik 2/3 dari adunan tadi. Masukkan ke dalam acuan dan tekan-tekan biar jadi sekata dan padat. Ambik adunan yang selebihnya tabur-taburkan ke atasnya.
  4. Bakar selama 25-30 minit.
  5. Potong memanjang 1-1.5cm ketika masih panas-panas. Kemudian sejukkan.

6 comments:

THE LEKAT LEKIT STORY said...

Tak pandai langsung buat biskut, kek atau kuih muih. Rasa mcm nak try la belajar

kay yea said...

sedap neh~ :)

hana said...

aku sukerrrr... pos spoloh balang~!! hahahaa

Hidayah said...

fullamak sedap nye rope dia kena try ni...nyum nyum

Mimiey.. (^-^) said...

the lekat kelit story..
yang ni senang je buat dia..xyah bagai mixer bagai..guna tangan je..nnt cuba tau

kay yea...
hehhehe...sgt sedap!!

Mimiey.. (^-^) said...

kak hana...
hahahhaha....cukup ke spoloh balang??? balang kecik sudah...kang... bukan darwish yg telan, mak die yg lebeyyy,wakakkaka...

hidayah...
nnt jgn lupa try ye...