Wednesday, December 28, 2011

Fruit Tart

Lama  xmuncul…tiba-tiba muncul tayang fruit tart …. Hehhehehhe… ada yang tergoda????? Ke ada yang dah berdesup bukak peti ais intai kot-kot  ada pastry lebih, leh buat tart ni buat minum petang ye x.. 

Jangan tanya kejadiannya ye, dah agak lama ambe buat tart ni… first time buat sendiri, selalu beli je.. padahal xdela susah noo nak membuatnye, kurang rajin je sebabnye.. 

Cara lipatannya bolehla refer Abang CMG buat ye.. sebab inti kastard pn amek kat Abang CMG.. layan je la gambar ye..saje letak gambar banyak skit, suka lak nengoknye.. 

Bahan-bahan:

Kulit pastry 
Hirisan buah kiwi
Buah anggur dipotong dua

Inti kastard:
1 cawan susu segar
1 1/2 sb tepung kastard
1 1/2 sb gula halus
1 sk esen vanila
1 sb mentega

Cara-cara inti kastard:
  1. Satukan semua bahan untuk kastard kecuali mentega dan esen vanilla, dalam periuk. 
  2. Kacau dengan whisk hingga semua sebati. 
  3. Masak atas api kecil hingga kastard pekat, kacau selalu. 
  4. Matikan api, masukkan esen vanilla dan mentega.
  5. . Kacau rata dan ketepikan sebentar, biar sejuk sedikit.

























Untuk puff:
Lubangkan sedikit puff tadi, masukkan inti kastard dan susun buah-buahan di atas inti kastard tadi. Kemudian taburkan sedikit gula aising. Sedia untuk dinikmati!!

6 comments:

Kak Sam said...

Alamak kenapa akak tak perasan yea ada puff yang sgt senang ni. hehehe kena cuba ni

Mimiey.. (^-^) said...

@kak sam...
hehheheh....mmg akak kena try.klu x..rugi!!!

Cendana Kasih said...

adoiii laaa...tingin ler sesangat...

Mimiey.. (^-^) said...

@ cendana kasih...
klu tringin kena buat cepat2 tu kak...

Kama Azura bt Sakimin said...

Wahhhh...
nampak cantik dan menyelerakan.
Mesti sedap kan Mimiey...

Ayu Safieza @ Humaira' said...

Assalamualaykumwbh Mimiey...sedapnye puff buah ni.....lamaaa akak tak dtg sini....:)