Wednesday, September 4, 2013

Kuih Ketayap Alkisahku~~

Assalamualaikum.. Jamu mata je la ye.. Ini air tangan berkurung lamanya. Menggodek file jumpa la gambar kuih kaler hijau ni...Kesukaan ambe dan jugak seisi keluarga..

 Ini resepi mak ambe.. Tapi maaf sangat-sangat sebab resepi ni main agak-agak je.. Masa buat hari tu lupa nak tulis sukatan. So kalau sape-sape berminat nak buat kuih ni, korang agak-agakla ye kecairan dan kepekatan yang dikehendaki. Kalau xsure jugak, boleh rujuk resepi sifu-sifu ambe yang lain.. Resepi ni lebih kurang je kot dengan orang lain.. Papepon, jom layan~~

Bahan-bahan:
KULIT KETAYAP:


  • Tepung gandum
  • 1 sudu kecil gula
  • Air secukupnya
  • 1/4 cawan susu cair
  • Sedikit garam
  • Daun pandan (blend dengan 1 cawan air then tapis untuk amek air)
  • 1 biji telor - size kecil (xnak letak pon xpe)
  • Esen vanilla
* Ambe xguna pewarna hijau sebab kaler asli pandan tu dah cantik pada ambe

INTI:
  • Kelapa parut warna putih
  • 3 keping nisse/gula melaka (Ikut kemanisan yang anda suka)
  • Secubit garam
  • 2 sb gula 
  • 1 1/2 cawan air
  • 2 helai daun pandan


Cara-cara:

Kulit ketayap:
  1. Campur semua bahan, gaul hingga sebati dan tak berketul. Tapis adunan supaya xde yang berketul kat dalamnya.
  2. Biarkan 15 minit.
  3. Panaskan kuali non-stick dan lenserkan sedikit minyak/butter.
  4. Ambil 1 senduk dan dadarkan ikut nipis mana yang ada mahu.
  5. Biarkan sehingga masak dalam 1- 2 minit. Api slow ye~
Inti:
  1. Masukkan semua bahan dan biarkan ia mereneh di atas api lebih kurang 30 minit. Kalau nak inti tu basah-basah skit, boleh tambah kuantiti air. Guna api slow~~
  2. Sudukan inti ke atas kulit ketayap dan gulungkan.
  3. Siap~~

3 comments:

umie said...

peberet nih..:-)

Angah Judin said...

sedap nih.. nk plak makan dipetang hari kala hujan..hehehe

Amie said...

Kuih ketayap memang sedap... saya suka bubuh inti banyak2.