Tuesday, May 24, 2011

Nasi Goreng Belacan

Assalamualaikum... lama yang amat rasanya xmenjengah dapo ambe nih... masih ada lagi kah insan-insan yang sudi menjengukkan diri di dapo ambe yang selalu xde makanan ni...hehheheheh.... Lama xlama,kalau nengokkan tarikh last n3 ambe sebulan lebih dah roti tu dok tayang muka kat situ....gamaknye dah naik jemu korang nengoknye...ye dak????sila anggukkan kepala sendiri ye.... malam ni tetiba ade brodband sesat kat sebelah laptop nih, ntah sape punya....ku kebas pinjamla sekejap...rasa gian nak  mengupdate dah nih....

Kalau nak menN3kan hari-hari memang veranganla.... nak n3 makanan yg ambe makan kat kedai-kedai memang boleh tapi masalahnya kalau dh sampai ordernya,memang dah xtoleh kiri kanan dah...baca doa mana yang patut,pastu ngap....buruk lantak betul!! So,menu yang fresh2 akan diupdate bila mana ku kembali ke kampung halaman.....huhhuhuhu

Malam ni meh nak tayang nasi Goreng Belacan hasil cilokan dari umah Kak Hana yang tengah sebuk mengajar anak-anak muridnye tuh.... kalau tengok pada tarikh gambar,memang dah berzaman habis...ni bukan air tangan ambe tapi air tangan adik ambe yang no. 3...dia nak makan, dia masak.... i tukang tunggang terbalik amek gambo je n merangkap sekalik tukang makan.... rasa,mantop!!!! siap menambah-nambah lagik...Nak buat pun senang je kot..meh tengok resepi kot-kot ade yang kurang rajin nak masak lauk bolehla buat nasi goreng ni...nak-nak plak makan ngan ikan bilis yang digoreng rangup dan hirisan timun yang segar lagik fresh...layannnn....

Bahan-bahan:untuk 3-4 orang makan

  • *10 tangkai cili merah
  • 3 mangkuk nasi
  • *3 biji bawang putih
  • * 6 biji bawang merah
  • *2 inci belacan bakar
  • 3 biji telur
  • 2 sudu besar sos tomato
  • hirisan kobis 
  • 1 keping fish cake -
  • garam (kalau perlu) & perasa secukupnya
  • 1 cawan ikan bilis goreng(terpulang nak gaul sekali dengan nasi atau makan bersama nasi)
Cara-cara:
  • Tumis bahan2 kisar*, hingga naik bau dan betul2 garing.Masukkan sos tomato, kobis, fish cake dan gaul rata. Tambahkan garam & serbuk perasa. Kacau hingga sebati. Pecahkan telur, biarkan sekejap baru masukkan nasi dan gaul rata. Bila bahan2 sudah menyerap matikan api.


14 comments:

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum mimiey..
walaupun dah berzaman habis bak kata mimiey.. Namun akak terliur tgk tau.. lapar terus nie wpun dah kenyang tadi.. hehehee.. Terliur tgk ikan bilis tu.. sedaaaap

Nieza said...

Assalam dik mimiey cyng, salam winduuu!! lama akak tak singgah sini yer...hmmm sedap tgk nasi goreng tu...terus lapar tau...hehe

Cik Miera said...

hey nasi goreng..hey sungguh lazat.. sungguh sedap.. adabi~~~ lalala...

lapa la tgk nsi goreng tu..huhu

izahdaut said...

i miss u beb!!
lorr lama bebenor tak keudara kamu nyee.. eh kat opis tak curik curik mengapdate ke? a ah kan setakat gambo kat gerai wat pe kan. tak pe mie.. nanti ko kawin, kena masak la kan. pulak2 nanti laki ko musti suke air tangan ko kan. ngahahhaa.. sila amin kan pleseeeee

Mas said...

rindunya kat budak kecik ni...
sibuk yerk...he..he...
sedapp la tengok nasi goreng tu...
dah abiss yerk...

pakDo said...

haih~ 42 hari lagi nak balik.
xsaba nak merasa air tangan adik beradik no 1&3..btw, terbaek ah nasi goreng belacan!

Mimiey.. (^-^) said...

kak diana @ melley may...
hehhehe....nampak gaya akak lah yg kena buat tok zaman nih...hhehehhe...
ikan bilis tu mmg saje goreng garing2,kasi rangup lebey....
hehhehehehe......

Mimiey.. (^-^) said...

kak nieza...
hehhehe...mie slalu gak g jenguk umah akak kalau bos xde...hehehhehe...
nanti try buat tau kak nieza...cedap nih!!!

Mimiey.. (^-^) said...

cik miera...
hehehhehehe....

Mimiey.. (^-^) said...

kak izahdaut...
misss u 2 3 baby...hahhahaha
sblm jawab pape,meh nak amin lu pe kak izah kate...
aminnnnnnnnnnnnnnnnnnn!!!!!!
masin mulot...hahhahah...
xlehla,bos mie tu mate tajam...
tau je die bila kita nak bukak itenet...huhuhuhu...

Mimiey.. (^-^) said...

kak mas...
hehhehe....budak xbape kecik ni pun rindu bangat kat kak mas....
sibuk yg xpenah habis kak mas....huhuhuhu...
nnt jgn lupa masuk list tau..

Mimiey.. (^-^) said...

pakDo...
hahhahha...sabar2...
hok no 1 kijo....xdok cuti...
hok no. 3 blaja...bz...
hok no. 2 la jadi tukang masak....lallalallala

♥LOVE2COOK♥ said...

Hi Mimiey, hru doing???

Wahhhhh sedapnya nasi goreng belacan! I likeeeee!!! Dengan ikan bilis goreng...pergghhhh, drools :D

Deliah's Deli said...

cik adik..pe kabar? :)