Friday, May 25, 2012

Mee Bandung Kak Cida


Xleh nak caka banyak, sebab bz..tapi tetap nk sajikan korang ngan mee bandung yang best nih!!!
Amek dari Kak Cida.. senang nak buatnye, kejap lak tu..

utk paste: (utk 2 org mkn / 1/2 bungkus mee kuning)

1/4 cawan udang kering
1 biji bwg besar
2 ulas bwg putih

(kisar semua bahan kat atas)

dgn minyak yg byk, tumis bahan yg dikisar tu (guna minyak byk sbb udnag kering meresap minyak)
tambahkan 2 sudu besar cili kisar dan 1 sudu teh garam
masuk air skit, biarkan sampai kering..
bahan2 mee bandung:

1/2 bungkus mee kuning
paste diatas
1 biji bwg besar- hiris
2 ulas bwg putih-hiris
2 sudu sos cili
1 sudu sos tomato
ayam/daging/ udang/sotong
          1 biji ubi kentang - direbus dan dilecek halus (ambe tambah) 
          1 pokok sawi
sedikit kubis
1 biji tomato- hiris
2 biji telur- utk 2 org mkn

Cara-cara:

  1. tumis bwg hiris sampai wangi-masukkan paste- (paste yg buat awal td)
  2. masukkan air-1 mug air utk 1 org mkn, aku masuk 2 mug utk 2 org mkn (kalau nk wat utk mkn sorang, separuhkan paste td)
  3. masukkan ayam (kalau daging rebus dulu)
  4. biarkan mendidih
  5. pecahkan telur dgn hati2..utk elak telo pecah-biar telur masak baru kacau
  6. pastu masukkan btg sawi..biarkan mendidih lg
  7. masukkan sos cili dan sos tomato
  8. masukkan mee, sayur dan udang
  9. biarkan mendidih dan rasa cukup masinnya- kalau x cukup tambah garam
  10. kalau nk manis skit, tambah gula
  11. akhir sekali masukkan tomato
  12. semasa menghidang- masukkan mee dlm mangkuk dan hias dengan hirisan cili merah dan bwg goreng

Thursday, May 17, 2012

Kek Coklat Kukus Mama Shikin...

Assalamualaikum...lamanya rasa xmengupdate resepi-resepi yang dicuba..
Masak je tapi nak menghapdatenye, nak menulisnya agak kurang rajin skit...papepun layan je la ye kek kukus coklat yg sangggaattttttt senang ni!! Dahla senang, sedap lak tuh!!


Masak-masak kejap atas dapo, campo-campo pastu kukus...xsampai 30 minit pun termasuk persiapan bahan...xcaya????try buat tengok... ambe buat minggu lepas bawak g ofis, kejap je licin...xsangka lak dpt sambutan... siap ada yg tanya resepi dan dah buat dah pun...Alhamdulillah jadi... Credit pada Mamashikin atas resepi yg senang dan sedap nih!! Tengokla kegebuan kek ni..memang xmenyesal cuba..


Bhn-bhn yg perlu dimasak atas api- (masak sampai semua bahan sebati)

  • 1 cwn susu cair
  •  1cwn serbuk koko
  •  1 cawan susu pekat,
  • 1 cawan gula 
  • sedikit serbuk penaik
  • 1 sudu esen vanilla,
  • 1 cwn minyak(tp yg ni masukkan last skali)

Bhn yg perlu dikisar@blender

  • 1 cwn tepung gandum 
  • 4 biji telur.

Cara-cara:

Campur sebati semua bahan yang dimasak dan bahan yang dikisar dan bolehla dikukus selama 45 minit @ sehingga masak.