Saturday, March 24, 2012

Happy Birthday to Me!!!!!


Alhamdulillah…hari ini, tanggal 24 Mac 2012, cukupla umur ambe 25 tahun… kalau syarikat tu dah jubli perak dah…hehehhe

Jutaan terima kasih buat bonda tercinta, Kamsiah Ali kerana melahirkan dan bersusahpayah membesarkan anakmu yang manja dan banyak kerenah ini. Juga buat ayahanda tercinta kerana menjaga dan membesarkan anakmu ini tanpa rasa jemu dan bosan..

Dengan bertambahnya umur hari ini, ambe hanya mengharapkan yang terbaik dalam hidup dan mengharapkan kejayaan jugak rahmat Allah yang melimpah ruah dalam hidup ini. Mengharapkan semoga hidup ini dipermudahkan, mampu menggembirakan hati ayah bonda juga mampu menjadi kakak yang baik buat adik-adikku…

Doakan ambe ye!!!

Friday, March 23, 2012

Ikan Bilis Goreng Cili Padi dengan tempoyak...

Quick update...
Resepi Kak Anim...
Bahan-bahan:
  1. 2 genggam ikan bilis-goreng garing dan ketepikan
  2. 25 ulas cili padi* - ambe letak separuh
  3. 1 labu kecil bawang besar*
  4. 1 ulas bawang putih*
  5. bahan2 bertanda * di kisar kasar
  6. 11/2 senduk makan tempoyak
  7. minyak untuk menggoreng

Cara-cara:
  • Kurangkan lebihan minyak goreng ikan bilis tadi menjadi lebih kurang 1 mangkuk kecil
  • Tumiskan bahan2 kisar sebentar dan masukkan tempoyak.
  • Gaul sebati dan masukkan ikan bilis goreng
  • Sedia untuk di hidangkan dan jika suka bolehlah di perah sedikit limau kasturi..

Monday, March 19, 2012

Ayam Harum Thai

Assalamualaikum...

Dah pernah buat dulu...kali ni buat lagi...
Amek umah Kak Ummi...
Xleh nak bebel panjang...
2 file setinggi gunung tunggu nak disettlekan...bye bye..
Bahan:-
  • 1/2 ekor ayam (dipotong kecil/ikut suka) - bersihkan
  • 2 batang serai - dititik (akak letak 3 btg)
  • 4 helai daun limau purut - (akak letak 6 helai) ambe pun
  • 2 biji lada benggala - belah 4 (akak guna yg hijau & merah) - ambe guna hijau je
  • sedikit gula dan garam secukup rasa
  • 4 sudu besar minyak untuk menumis
Bahan A (dihiris nipis/ditumbuk):-
  • 1 biji bawang besar
  • 4 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
Bahan B (dicampur, jadikan sos):-
  • 3 sudu besar sos cili
  • 1 sudu besar sos tomato
  • 2 sudu besar pes tomyam
  • 2 sudu besar kicap cair
  • 2 sudu besar kicap manis
  • 1 biji limau nipis - ambil jusnya
  • daun sup - dihiris halus-halus
Cara Memasak:-
  1. Gaul ayam dengan serbuk kunyit dan garam dan goreng sekejep separuh masak je. Angkat dan ketepikan.
  2. Tumiskan bahan A sampai wangi.
  3. Masukkan bahan B dan kacau rata dan naik bau wangi jgk.
  4. Masukkan ayam, serai dan daun limau purut.
  5. Masak dengan api perlahan dan gaul sekata.
  6. Masukkan lada benggala dan bila ayam telah masak, tutup api.
  7. Hidangkan dengan nasi putih panas-panas.

Tuesday, March 6, 2012

Kuih Rengas Kak Hasue..

Jom layan kuih rengas @ kuih kacang hijau ni..
Peberet abah ambe...
Kalau buat,memang die je la dok mengadap kuih ni...

Xde props bagai pun...
Amek gambar sekeping dan terus makan...
Abaikan yang terhitam tu ye...
Terlebih garing sebab asyik dok bersembang ngan my mum...hhahahah...
Seb baik rasa maintain..
Credit to Kak Hasue..
dah brape kali buat dah, ni baru nak masuk blog..

Bahan2 membuat adunan tepung/batter:
  • 1/2 cawan tepung gandum
  • 1/3 sudu mkn marjerin
  • 1 sudu kecil garam
  • secubit gula
  • 1/2 cawan air
  • Sedikit pewarna kuning
  • Minyak secukupnya untun menggoreng-lebih kurang 2 cawan
Cara2:
  1. Dalam bekas,campurkan tepung,marjerin,garam,gula. Masukkan air dan kacau menggunakan hand whisk supaya adunan cepat sebati. Tambahkan sedikit pewarna kuning
  2. Panaskan minyak dalam kuali,celupkan inti yang sudah dibentuk tadi ke dalam adunan tepung dan goreng sehingga keemasan.
Inti Kacang Hijau

Bahan2:
  • 1 cawan kacang hijau
  • 3/4 atau 1 cawan gula pasir(kemanisan bergantung kepada selera masing2)
  • 1 sudu kecil garam
  • Air secukupnya untuk merebus kacang

Cara2 membuatnya:
  1. Kacang hijau dicuci dan ditoskan seketika,rebus dengan lebih kurang 7-8 cawan air sehingga empuk.
  2. Apabila air rebusan hampir kering,tambahkan sedikit air supaya kacang lebih lembut dan tunggu sehingga benar2 kering(sila kacau selalu apabila hampir kering tu untuk mengelakkan berkerak atau hangus)
  3. Setelah benar2 kering,barulah masukkan gula dan garam tadi. Inti akan mencair kembali kerana gula yang cair tu..Biarkan renih dan kering lagi sekali..kacau sekali sekala dan pastikan guna api sederhana.
  4. Apabila sudah mula kering,perlahankan api..dan kacau sentiasa.
  5. Padamkan api dan sejukkan inti sepenuhnya sebelum dibentuk..

    Friday, March 2, 2012

    Sambal ayam Udang Kering Kak Diana..

     Salam jumaat..


    Xleh nak mengomel banyak,terus layan resepi ye...
    Amek umah Kak Diana..
    Sedap!!
    Abaikan buku-buku kat belakang tu ye...
    Tengah buat assignment time tu.. huhuhuhu


    Bahan-bahan:
    • 900 gm ayam _ dibuang kulitnya dan dipotong kecil
    • 1 genggam udang kering _ direndam dalam air panas, ditoskan dan ditumbuk kasar
    • 3 ulas bawang merah _ dicincang
    • 2 ulas bawang putih _ dicincang
    • 1 biji bawang besar _ dibelah 2 dan dihiris
    • 2 biji cili merah _ dihiris menyerong - xletak
    • 2 biji cili hijau _ dihiris menyerong - xletak
    • 3 tbsp cili kering kisar
    • 1 tsp perencah pati ayam Tumix
    • 100 ml air
    • Garam jika perlu
    • Gula melaka secukup rasa
    • Daun sup _ dihiris
    • Minyak untuk menumis


    Bahan² Perap

    • 1/2 tsp minyak bijan
    • 1 tsp seasoning Maggi
    • 3/4 tsp garam
    • 1 tsp gula
    • 1 tsp serbuk kari daging dan ayam Baba's
    • 1/2 tsp serbuk cili
    • 1 tbsp tepung jagung


    Cara-cara:
    1. Perap ayam bersama bahan perap selama 30 minit dan goreng ayam 3/4 masak.. Ketepikan. 
    2. Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih hingga sedikit garing.
    3. Masukkan cili kisar dan tumis selama 3 minit.
    4. Setelah itu masukkan udang kering dan tumis seketika. 
    5. Masukkan gula melaka dan gaul rata..Tumis sehingga pecah minyak. 
    6. Kemudian masukkan ayam goreng dan gaul rata.
    7. Tambahkan air dan perencah pati ayam.. Bubuh garam secukup rasa jika perlu. 
    8. Setelah ayam empuk bolehlah masukkan bawang besar, hirisan cili merah dan hijau. Gaul rata dan masak seketika lagi.
    9. Angkat dan sedia untuk dihidang.
    10. Taburkan daun sup / daun ketumbar semasa menghidang.