Tuesday, May 24, 2011

Nasi Goreng Belacan

Assalamualaikum... lama yang amat rasanya xmenjengah dapo ambe nih... masih ada lagi kah insan-insan yang sudi menjengukkan diri di dapo ambe yang selalu xde makanan ni...hehheheheh.... Lama xlama,kalau nengokkan tarikh last n3 ambe sebulan lebih dah roti tu dok tayang muka kat situ....gamaknye dah naik jemu korang nengoknye...ye dak????sila anggukkan kepala sendiri ye.... malam ni tetiba ade brodband sesat kat sebelah laptop nih, ntah sape punya....ku kebas pinjamla sekejap...rasa gian nak  mengupdate dah nih....

Kalau nak menN3kan hari-hari memang veranganla.... nak n3 makanan yg ambe makan kat kedai-kedai memang boleh tapi masalahnya kalau dh sampai ordernya,memang dah xtoleh kiri kanan dah...baca doa mana yang patut,pastu ngap....buruk lantak betul!! So,menu yang fresh2 akan diupdate bila mana ku kembali ke kampung halaman.....huhhuhuhu

Malam ni meh nak tayang nasi Goreng Belacan hasil cilokan dari umah Kak Hana yang tengah sebuk mengajar anak-anak muridnye tuh.... kalau tengok pada tarikh gambar,memang dah berzaman habis...ni bukan air tangan ambe tapi air tangan adik ambe yang no. 3...dia nak makan, dia masak.... i tukang tunggang terbalik amek gambo je n merangkap sekalik tukang makan.... rasa,mantop!!!! siap menambah-nambah lagik...Nak buat pun senang je kot..meh tengok resepi kot-kot ade yang kurang rajin nak masak lauk bolehla buat nasi goreng ni...nak-nak plak makan ngan ikan bilis yang digoreng rangup dan hirisan timun yang segar lagik fresh...layannnn....

Bahan-bahan:untuk 3-4 orang makan

  • *10 tangkai cili merah
  • 3 mangkuk nasi
  • *3 biji bawang putih
  • * 6 biji bawang merah
  • *2 inci belacan bakar
  • 3 biji telur
  • 2 sudu besar sos tomato
  • hirisan kobis 
  • 1 keping fish cake -
  • garam (kalau perlu) & perasa secukupnya
  • 1 cawan ikan bilis goreng(terpulang nak gaul sekali dengan nasi atau makan bersama nasi)
Cara-cara:
  • Tumis bahan2 kisar*, hingga naik bau dan betul2 garing.Masukkan sos tomato, kobis, fish cake dan gaul rata. Tambahkan garam & serbuk perasa. Kacau hingga sebati. Pecahkan telur, biarkan sekejap baru masukkan nasi dan gaul rata. Bila bahan2 sudah menyerap matikan api.